The Legend of Zelda: Twilight Princess
Wii förtitt

En av de största och mest älskade spelserierna har fått tillökning lagom till releasen av Nintendo Wii. Det är förstås Zelda jag pratar om. Det är faktiskt det första Zelda-spelet att släppas så tidigt under en konsols livslängd och kanske ett av de starkaste releasespelen någonsin. I staterna och i Japan har man redan fått sätta tänderna i spelet och snart är det våran tur att än en gång ta på oss den gröna luvan, dra upp Master Sword och rida ut i Hyrule för att rädda världen. I väntan på själva spelet kommer här en liten förtitt från oss på Pixelplayer.
Vad är det vi då har att vänta oss? En hel del om vi ska tro den samlade spelpressen samt Nintendo själva. Många som har spelat det har prisat dess förträfflighet och anser det vara den bästa Zelda-spelet som gjorts, helt i klass med det smått legendariska Ocarina of Time. Just likheten med Ocarina of Time är något som blir uppenbart rätt tidigt i spelet. Många spelelement känns igen från klassikern och tillbakagången till den mer ”realistiska” grafikstilen gör såklart sitt. Men Twilight Princess är inte bara likt Ocarina of Time utan har lånat en hel del från andra spel i serien som t ex. SNES-klassikern A Link to the Past. Mer om det följer snart.
Spelet startar precis som Ocarina of Time i en lugn liten by och man tar som vanligt rollen som den fåordige Link som från början inte direkt kan ses som hjälten som ska rädda hela världen från Ganons ondska. Spelets första timmar utspelar sig i byn och kan väl mest ses som en genomgång av kontrollen och spelets olika funktioner. Just denna lite långsamma inledning har väckt en del skepsis hos mer rutinerade spelare då man ofta redan vet hur man ska kontrollera ett Zeldaspel. Fast man får inte glömma bort att det faktiskt är ett spel som sträcker sig över nästan 70h så i det sammanhanget är den lite sega öppningen väldigt kort. Jag ska inte närmare gå in på storyn i spelet då jag vet att de flesta inte gillar spoilers utan vill uppleva det hela på egen hand. Jag ska dock gå igenom några av spelets element som bör vara kända om man inte bott under en sten de senaste åren.
Den mest uppseendeväckande nyheten i Twilight Princess är förmågan att förvandlas till varg när man träder in i den parallella värld som kallas Dark World, ni som spelat A Link to the Past förstår vad det handlar om, där blev man istället en rosa kanin. Just förvandlingen till varg skapar nya möjligheter för annorlunda spelupplevelser och stunder med klassiska pussel avlöses med situationer där det kravs att man är i vargskepnad för att komma vidare.
Med sig på färden har man en besynnerlig liten varelse med namnet Midna som tagit över Navis roll från Ocarina of Time att vägleda Link genom äventyret. Hennes roll i storyn är också betydande och hennes karaktär växer genom spelets gång och blir allt mer komplex. Just storymässigt är Twilight Princess det tyngsta, mörkaste och vuxnaste kapitlet i sagan och storyn berättas inte bara genom textbaserade dialoger utan flera spektakulära filmsekvenser hjälper fram historien. Till alla er som vill se röstskådespelare i ett Zelda-spel, ni får drömma vidare för i Twlight Princess är det fortfarande textbaserade dialoger som gäller. De olika karaktärerna ger dock ifrån sig en hel del ljud som hjälper dem att visa utryck och känslor.
Jag nämnde tidigare att spelet kan ta hela 70h att klara om man vill spela igenom hela spelet och ta alla hjärtdelar och föremål och är utan tvekan det största Zelda-spelet som gjorts. Det märker man faktiskt på just hjärtdelarna då man måste samla fem stycken för att fylla en hjärtbehållare istället för fyra som varit standard i serien. Detta är troligen gjort för att spelet helt enkelt är så stort att man måste fylla upp världen med föremål. Huruvida jakten på hemliga föremål blir tröttsam i ett sådant stort spel låter jag vara osagt.
Musikalsikt har Zelda-serien alltid varit i framkant och flera klassiska toner kommer tillbaka tillsammans med en hel del nya stycken. En liten miss som Nintendo gjort enligt många är att musiken fortfarande är i midi istället för gjorda med riktig orkester som i de flesta nya spelen idag. Det är faktiskt bara titelskärmen som berikats med en riktig orkestermelodi och jag kan väl hålla med till viss del att några fler orkesterstycken hade varit att föredra.
En sak som jag störde mig på i föregångaren Wind Waker var de långa segmenten av segling på det gigantiska havet som gjorde att tempot sjunk drastiskt i spelet. Det är nu ett minne blott då havet är borta och det mer klassiska Hyrule Field är tillbaka. Men om någon tror att spelet blir mycket mindre geografiskt sett får tänka om, det är rent utsagt gigantiska områden att utforska och istället för ett ganska tomt hav är det nu ett fält fyllt av faror och hemligheter.
Zelda-seriens stora styrka har alltid varit grottorna och jag kan glädja er med att de i detta spel tas till en helt ny nivå, bode till antal och storlek. De är fyllda med pussel och fiender och avslutas förstås med en mäktig boss där man får ta tillvara på det föremål man hittat i grottan. Det har såklart tillkommit en hel del nya föremål som ska hjälpa Link på färden mot ondskan, vilka de är får ni ta reda på själva. Jag kan dock avslöja att det finns en hel del intressanta nyheter på den fronten med fantasifulla skapelser som öppnar för helt nya spelsätt.
I spelet finns det också en hel minispel som för tankarna bort från allvaret en stund och bjuder på udda upplevelser som ibland kanske inte känns så Zelda-aktiga , de är dock väldigt underhållande och passar in i spelet i övrigt. Ett minispel som gör en bejublad comeback är fisket. Det var ett av de roligaste inslagen i Ocarina of Time och i Twilight Princess har Nintendo tagit konceptet ett steg längre. Det är också här man förstår potentialen i Wiis kontroll då den används till fullo i fiskeläget. Var beredda på att det kan bli många timmar bakom fiskespöet i vinter
Just kontrollen har blivit ett föremål för diskussion bland fansen. Fungerar verkligen Wiis rörelsekänsliga kontroll för Zelda? Enligt merparten är svaret ett rungande ja. Det är bara ett fåtal som efter att ha spelet Zelda på Wii velat ha Gamecube-versionen och många har sagt sig ha svårt att gå tillbaka till en vanlig kontroll för att spela denna typ av spel efter att ha spelat Zelda. Dock så ska man vara beredd på att det tar en liten stund att komma överens med den nya kontrollen då den är så annorlunda mot allt annat man tidigare testat. Men efter någon timma sitter det i ryggmärgen så var lugna.
Om man kort ska beskriva hur man använder kontrollen så svingar du nu inte längre svärdet med en knapp utan du rör helt enkelt på själva kontrollen som om du själv höll i svärdet. Många har varit oroliga att det skulle vara tröttsamt att svinga armen i timtal men de rörelser som krävs är så små att det inte är någon större risk. Kontrollen är helt enkelt så känslig att du bara behöver vifta till med handleden. Om du nu gärna vill visa dina kraftfulla svingar så är det fullt möjligt med, dock inte nödvändigt. Ett parti där kontrollen kommer till sin rätt är när du använder pilbågen. Du siktar nu helt enkelt genom att peka på din tv och siktet kommer upp där du pekar. Detta sätt att sikta är vida överlägset det med analoga styrspakar och jag själv blir nyfiken på hur ett bra fps skulle kunna utnyttja kontrollen, möjligheterna finns helt klart till fantastiska spelupplägg.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att Twlight Princess har stora möjligheter att bli ett av de bästa spelen som gjorts, särskilt för dem som älskade Ocarina of Time. Vissa kanske kan klaga på att det är samma sak en gång till, men hur kan man inte vilja ha ett nytt Ocarina of Time? Och även om spelen påminner mycket om varandra så har Twilight Princess många nyheter som bidrar till den unika Zelda-känslan man får i varje nytt spel i serien och spelet känns långt ifrån gammal. Visst, grafiskt är det långt ifrån det som Xbox360 och PS3 kan prestera, men det spelet förlorar i teknik tar det tillbaka med råge i den fantasiska designen som utformats intill perfektion och verkligen suger ut det sista ur den gamla Gamecube-tekniken, för att spelet i grunden är gjort för kuben går inte att missa. Jag själv har dock ingen som helst problem med grafiken utan den är vacker på sitt sätt. Nintendo har lyckats pressa ut magi ur de lågupplösta texturerna på ett sett som får många tekniskt överlägsna spel att blekna.
Jag kan bara avsluta med att säga att det är svårt att sluta längta efter denna kärleksförklaring till oss Zelda-fans , och jag bara hoppas att ni längtar lika mycket som jag, för är det något spel som man bör vänta på så är det helt klart Twilight Princess.

Petter Hampusson, Pixelplayer.se
Den 2 december 2006 klockan

Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Konsol:
Wii
Genre:
Äventyr/Action
Utvecklare:
Nintendo
Utgivare:
Nintendo
Utgivet:
0000-00-00
Antal spelare:
1
PEGI-info:
Finns även till:
NGC

Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


skrev:
Ahh.. Snart är det dags. Endast 6 dagar kvar och är det bara att hålla tummarna på att det verkligen är så underbart som det är sagt.



Klockan 00:21 Lördagen 02 december 2006
TMO_KOTOR skrev:
Ja, nu är det inte långt kvar. Hoppas bara jag får tag på en Wii.



Klockan 16:03 Lördagen 02 december 2006
windaws skrev:
Köper detta nästa år.



Klockan 22:57 Söndagen 03 december 2006
Du måste vara inloggad för att kommentera.