Skapa ny tråd |  Ladda om |  Regler |  Sök
Forum » PC/MAC » Age of Conan
Skapad 2009-02-18 kl. 09:26 | Svar 8 st | Visad 45 gånger
[ Sidor: 1 ]
Offline Christoffer Radsby

Då var det dags för en tråd för oss som spelar Age of Conan, eller vill veta mer om spelet.

Spelelement *info tagen från wiki

1.Stridsystem

Age of Conans stridsystem anses av många vara det viktigaste av det nytänkande som förts in i spelet. Inom genren har de tekniska begränsningarna som kommer med att tusentals spelare är uppkopplade till samma serverkluster (se MMO) fått stridsystem att se bleka ut i jämförelse med singleplayerspel och multiplayerspel som bara har 2-64 spelare på samma server.

1.a Inga målsökande attacker

En standarlösning för stridssystem inom genren har varit att man som en stridspilot låser fast sitt sikte vid en motståndare och attackerna blir som målsökande missiler. Istället fungerar det så att vid nära avstånd bestäms närstridsattackernas chans att träffa av statistik som karaktärerna har. Likadant fungerar projektilattacker och attacker med magi. Undantaget är så kallade AoE-attacker (Area of Effect), där alla motståndare inom ett visst område påverkas.

Age of Conan har delvis gått ifrån standardlösningen och varje gång närstridsvapen används skadas den eller de motståndare som står i vägen för svärdet. Man kan beskriva det som att alla närstridsattacker är AoE-attacker, då de skadar de motståndare som är inom det område som ditt vapen är. Vapnets längd avgör hur långt anfallet räcker framför spelaren. Spjutvapen kan användas stående bakom medspelare och ändå skada motståndare. När en karaktär blivit träffad av motståndarens vapen jämförs karaktärernas egenskaper, såsom exempelvis vapnets och rustningens styrka, vilket bestämmer mängden skada och procentuell chans att blockera eller undvika anfallet.

I spelet finns en mekanism att låsa fast siktet på en motståndare, men i närstrid påverkar detta inte vem som blir skadad. I närstrid har siktet i stället fått en annan funktion; information ges om hur skadad motståndaren är. Vid strid med avståndsvapen, som kastvapen, projektilvapen eller magi, fungerar siktet på traditionellt sätt.

1.b Kombinationsattacker

I Age of Conan finns element från bl a fightspel på TV-spelskonsoler. I exempelvis Tekken-spelen vinner man mot sin motståndare genom att göra kombinationsattacker, och dessa byggs upp av olika knapptryck på handkontrollen. De första versionerna av Age of Conans stridsystem var i detta avseende en avspegling av fightspelens system. Genom olika tangentkombinationer aktiveras kombinationsattacker. Dessa attacker ger, förutom skada till motståndare, olika tillfälliga bonusegenskaper till spelaren eller påverkade motståndaren negativt på något ytterligare sätt. Motsvarande möjligheter finns för försvar.

Från början fanns sex knappar att attackera motståndare med, vilka representerade sex olika vinklar att träffa motståndaren på. Efter feedback från betatestare omarbetade man stridsystemet för att göra det enklare att sätta sig in i. Det totala antalet anfallsvinkar ändrades till fem varav två introduceras för spelaren först senare i spelet. Kombinationsattackerna aktiveras inte längre av att datorn känner igen vilken kombination som byggs upp efter ett antal knapptryck. Istället har varje kombinationsattack en egen ikon som kan bindas till valfri tangent. Den tillfälliga bonusegenskapen ges vid attackens sista knapptryck såvida inte den sista delen missar motståndaren.

1.c Hästburen strid

I spelet kommer möjligheten finnas att inte bara äga en häst, eller noshörning eller mammut, att rida omkring på utan det kommer även att vara möjligt att strida från dess rygg. Noshörningar och mammutar kommer att själva stå för attackerna men i hästburen strid kommer spelaren att använda sitt vapen för att attackera motståndarna.

2. En 18+ åldersrekommendation på spelet I den grafiska designen går man ifrån genrens standard med mindre verklighetstrogen grafisk stil och satsar på en mer naturtrogen artistisk stil vilket utvecklaren kallar magisk realism. Andra nya grafiska element är till exempel mycket blod, animationer där armar och huvuden huggs av och nakenhet.

3. Avancerat Quest-system med filmlika uppdragsdialoger Funcom lovar ett uppdragssystem som är mer likt äventyrsspel där dialogerna med uppdragsgivarna är uppbyggda med olika svarsalternativ. Likaså spelas dialogerna upp på ett filmlikt vis där vissa karaktärer kommer ha röster som röstskådespelare spelat in.

4. Du spelar delvis i singleplayer mellan nivå(level) 1 och 20. Karaktärernas första tjugo nivåer kommer utspelas i en del av spelet där man kan växla mellan att spela singleplayer och multiplayer.

5. Mindre specialisering, alla klasser ska klara av närstrid Spelets utvecklare har uttryckt att de vill gå ifrån allt för tydlig specialisering av klasser där man lätt hamnar i en enda roll som man tröttnar på. Varje karaktär ska kunna spelas på flera sätt där inte ett sätt är det tvungna. Det ska även vara en mindre skillnad mellan klassernas möjlighet till att överleva närstrid.

6. Helare sprejar helande magi och måste därmed vara nära striden. I princip all helning i spelet kommer handla om HoT (Healing over Time) vilket innebär att helaren sätter igång helning på en medspelare som sedan helas lite i taget över en viss tidsperiod. De använder detta så att helaren får tid att göra annat än att hela. Till skillnad från standardlösningen in genren där man väljer en medspelare och helare den så fungerar vissa "spells" så att helaren måste sikta mot medspelare och sprejar helning inom en kon-formad ytan framför sig.

7. Spellweaving. Magikerna i spelet ska kunna väva ihop olika besvärjelser som har olika effekter till mer komplicerad magi. Det ska även finnas en risk med detta, använder man för många besvärjelser kan man bli skadad.

Folkslag
* Aquilonians


* Cimmerians


* Stygians


Klasser
Priest
* Priest of Mitra
* Tempest of Set
* Bear Shaman

Soldier
* Conqueror
* Dark Templar
* Guardian

Rogue
* Barbarian
* Ranger
* Assassin

Mage
* Herald of Xotli
* Demonologist
* Necromancer

Bilder










Server/Player/Pixelplayer

PvE Crom - Cyphris - Cyphris



____________________


onsdagen 18 februari 2009 kl. 09:26
Christoffer Ågren Jönsson

(Fixade rubrik och flyttade den till PC/MAC)

Har spelat spelet lite hos en polare. Gillar att det är fartfyllt för att vara ett MMORPG och att det är low fantasy. Spelade typ till level 5 så har inte så mycket att säga. Börjar jag lira ett MMORPG blir det nog AoC!



____________________


onsdagen 18 februari 2009 kl. 16:06
Christoffer Radsby

Jag försökte ändra rubriken och samma fel uppstod, rubrken samt kategori försvinner typ.

Jo AoC är ganska mycket mer interaktivt när det gäller stridssystemet. Dock så behöver man ju tyvärr en rejäl dator för att kunna spela det på High.



____________________


onsdagen 18 februari 2009 kl. 17:03
Darthozzan
Tröttnade ganska snabbt på det, och tycker stridssystemet var överhypat. Nådde inte riktigt hela vägen fram.



____________________

Gamer Tag: iEchuu

torsdagen 19 februari 2009 kl. 12:49
Christoffer Radsby

Jag tycker om stridssystemet, bättre än WoW faktiskt. Det gör det hela lite roligare, sedan är fatalities "bad ass" =D



____________________


torsdagen 19 februari 2009 kl. 22:04
Abaloo
Har det nån månadsavgift?



____________________
lördagen 28 februari 2009 kl. 11:40
Christoffer Radsby

Första månaden är det gratis sedan har det en månadsavgift. Vet inte hur mycket ännu men jag har för mig att den ligger runt hundralappen. Ganska dyrt faktiskt, min månad tar slut i mitten av Mars någongång.



____________________


lördagen 28 februari 2009 kl. 21:09
haku
Kommer ihåg att jag spelade betan av detta spel. Jag och två polare satt o skratta åt spelet i en kvart, sen stängde vi av.



____________________

Gamertag: maninboots

tisdagen 10 mars 2009 kl. 00:55
Christoffer Radsby

Alla tycker olika, själv har jag också slutat spela spelet, lite för tråkigt när man inte har folk att spela med. Det är knepigt också att ha tid med det då jag gärna vill ha tid att spela andra nyare spel.



____________________


onsdagen 11 mars 2009 kl. 07:45
[ Sidor: 1 ]

Skriv ett svar


Du måste vara inloggad för att skriva i forumet.