F.E.A.R 2 - Project Origin
X360 hands-on

Demoversionen av den första riktiga uppföljaren till skräckskjutaren F.E.A.R har äntligen släppts lös. Demon börjar direkt efter det första spelet slutat, den lilla rödklädda flickan Alma har förstört staden med sina psykiska krafter och du vaknar upp efter helikopterkrashen som avslutade första spelet. Miljöerna är vinröda och rostbruna, raserade. Som en mardröm.
Din uppgift blir att ta dig igenom denna mardröm och stoppa de farliga klonsoldaterna som styrs med hjälp av psykiska krafter. Inge lätt uppgift för en ensam soldat. Men du har en specialförmåga som de andra soldaterna saknar. Övernaturliga reflexer. Detta representeras i spelet som en slow motion-effekt. Detta ger dig möjligheten att närsomhelst i en strid sakta ned tiden, vilket är väldigt hjälpsamt i röriga strider.



Det första jag märker är att uppföljaren till ett av 2005 snyggaste spel, är ännu snyggare. Effekter, animationer och karaktärsmodeller är alla uppdaterade. En tydligare HUD(Heads Up Display) har även lagts till och fungerar utmärkt vid de skräckelement vi lärt oss att älska.
Dessa skräckelement är bitvis otroliga. Jag rös till ett flertal gånger när jag navigerade genom en övergiven förskola. Alma använder sig av äckliga gastar och psykiska effekter för att få mig som spelare att bli rädd, och tro mig det blir jag verkligen. I det första spelet blev man van vid alla skräckelement på grund av enformighet. Här varieras de otroligt bra redan under första minuterna. Detta bådar gott.



Några nackdelar är de överdrivna blodeffekterna. Ibland känns det som man skjuter på ballonger fyllda med blod istället för klonsoldater. Detta drar bort väldigt mycket av realismkänslan. Den känslan försvinner också med att du får styra en stor robotdräkt i liknande de i Matrix Revolutions. Jag tycker inte det passar in i spelets universum och det hela blir överdrivet.



Denna demoversion bådar gott för fullversionen. Särskilt på skräcksidan, vilket är viktigt för mig. Striderna var roliga fast lite väl lätta för att vara normal svårighetsgrad. Men jag ska inte döma spelet i förväg då fler utmanande strider kan komma senare i spelet. Men för mig som helt struntade i expansionerna Extraction Point och Perseus Mandate är det en trevlig överraskning att de exkluderats ur historian och att det räcker att spela endast det första spelet.

Detta kan för dig som gillar skräck och FPS vara en titel att hålla ögonen på när det släpps den 13 Februari i år. För du är väl inte rädd?

Christoffer Erling, Pixelplayer.se
Den 23 januari 2009 klockan

Titel:
F.E.A.R 2 - Project Origin
Konsol:
X360
Genre:
Förstapersonsskjutare/Action
Utvecklare:
Monolith Soft
Utgivare:
Warner Bros
Utgivet:
2009-02-13
Antal spelare:
1
PEGI-info:
Finns även till:
PS3, PC

Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


Shadowman skrev:
"Den känslan försvinner också med att du får styra en stor robotdräkt i liknande de i Matrix Revolutions."

Precis det jag tänkte.. tyvärr. Det hör hemma i Unreal Tournament 3.

"Men för mig som helt struntade i expansionerna Extraction Point"

Du borde ge den expansionen ett försök. Innehåller en hel del intressanta moment, och jag tyckte att det var näst intill lika bra som vanliga FEAR. Perseus Mandate var dock en besvikelse.





Klockan 13:37 fredagen 23 januari 2009
skrev:
Ok ska kolla in expansionen när jag får tid, funderar faktiskt på att köpa första FEAR till 360. Eftersom min dator inte är så top notch



Klockan 14:00 söndagen 25 januari 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.