Warhammer 40 000: Dawn of War 2
PC hands-on

Med bland annat Warhammer 40 000 Dawn of War & Company of Heroes och ett flertal expansioner till båda spelen i bagaget är det snart dags för kanadensiska Relic Entertainment att släppa Dawn of War 2. Nu har en Multiplayer Beta släppts och utan tvekan valde jag att testa den för att se vad som tillkommit bland allt blod, alla Space Marines och det storslagna krigandet. Läs vidare och se om uppföljaren kan leva upp till sin föregångare:

Fräsch & uppdaterad grafik
Det första jag tänkte på var faktiskt grafiken. Den är rejält uppdaterad, fysiken likaså. Grafikmotorn är en variant på Company of Heroes fast uppgraderad och det märker man sannerligen. Vare sig det är trasiga byggnader, mörka träsk eller en Space Marines rustning så är allting riktigt snyggt, speciellt i jämförelse med föregångaren. Det känns definitivt fräscht och välkommet.

I Dawn of War 2 införskaffar man inte resurser genom att hugga lite ved, eller gräva efter guld. Utan här får man istället resurser genom att kontrollera strategiska punkter och uppgradera dessa går att göra om man vill öka resursintagandet ännu mer. Desto fler punkter man har kontroll över, desto mer resurser får man och desto större eller alternativt starkare armé kan man bygga.


Ännu mer taktiskt & ökad variation kring Befälhavare
Varje lag startar med en befälhavare. Denna gång är de specialiserade kring olika områden istället för att alla är likadana. Bland annat kan man ha befälhavare som är inriktade på att vara offensiva, defensiva eller till och med helare. Man kan också ha en befälhavare som är mer fokuserad på att fungera som en support istället för en ledare, som istället för att styra allt själv snarare hjälper till och förstärker nuvarande armén man kontrollerar.

Variationen är i alla fall stor, och det är definitiv en positiv aspekt i betan. Befälhavarna har också en enormt stor möjlighet vad gäller uppgradering, de kan ha upp till en tio olika uppgraderingar man kan köpa för att få befälhavaren att bli så stark så möjligt. Likt föregångaren kan man också bland sina trupper förse de med olika typer utav uppgraderingar, ibland förstärks deras nuvarande vapen och ibland kan nya vapen eller förmågor tillkomma. Allt kostar förstås.

I Dawn of War 2 har man till skillnad ifrån föregångaren valt att fokusera ännu mer på krigandet. I det första spelet fanns det möjlighet till förstärkt skydd och olika skillnader vad gällde terräng och hinder som var utspridda över kartan (likt Company of Heroes). Nu har man valt att ytterligare stärka dessa funktioner så att taktiker ska kunna spela en ännu större roll i krigandet.



Basbyggandet - en myt
Den största skillnaden är dock att man nu inte längre vill att basbyggande ska vara nödvändigt. Nu byggs istället det mesta ifrån huvudbyggnaden, och utöver den har man endast ett par försvarstorn, och några generatorer som man kan bygga vid de olika strategiska punkterna för att öka tillförseln utav resurser till sitt lag. I Dawn of War 2 har också ett par lag försvunnit, medans ett har tillkommit. Det är Tyranids som nu har valt att gå med i det eviga stridandet. Med brutala samt sylvassa klor, giftiga vapen och snabb ökning vad gäller antal tar det dock inte lång tid innan de blir ett givet hot på stridsfältet.


Avslutande åsikter
Tyvärr så har man inte fått någon inblick i kampanjen. Men enligt Relic själva ska den innehålla ett par element som vi associerar med RPG-spel och ska kunna spelas antingen själv eller via Co-op. Jag tror nog att den kommer att bli underhållande, trots att det allra bästa nog kommer att ligga i multiplayer-delen. Efter att ha upplevt ett flertal strider på nätet i Warhammer 40 000: Dawn of War 2 – Multiplayer Beta så är jag nöjd. Med en ny fräsch uppdaterad grafikmotor, förbättringar vad gäller fysiken och med stora prioriteringar kring taktik och strid framför basbyggande tror jag att Dawn of War 2 säkerligen kommer att kunna leva upp till sin föregångare.

Simon Håkansson, Pixelplayer.se
Den 28 januari 2009 klockan

Titel:
Konsol:
Genre:
Utvecklare:
Utgivare:
Utgivet:
Antal spelare:
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


skrev:
Verkar intressant! Jag gillade ettan väldigt mycket, Chaos är så coola



Klockan 18:27 onsdagen 28 januari 2009
Shadowman skrev:
Jo, det gjorde jag med. Får väl se sen hur det blir, co-op kampanj lär ju bli skapligt roligt i alla fall!



Klockan 22:34 onsdagen 28 januari 2009
Pascal Hansson skrev:
Detta är ett av de få spel jag faktiskt är taggad för på PC



Klockan 23:03 onsdagen 28 januari 2009
skrev:
Det ser helt klart intressant ut



Klockan 11:39 torsdagen 29 januari 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.