Halo Wars
X360 hands-on

Halo-serien är en av de mest framgångsrika på Microsofts konsoler. Serien hade sin begynnelse 2001 med Halo: Combat Evolved. Spelet fick två uppföljare Halo 2 och 3. Succén fortsätter nu, fast med andra utvecklare och tema. Nu är det Ensemble Studios som utvecklar i istället för Bungie och det är strategi istället för first person shooter som gäller. Många ställer sig frågan hur det fungerar på konsol? Här får du svaren.
En bra start
Efter en genomgång av spelets funktioner och kontroller samt en otroligt välanimerad filmsekvens får du ta kontrollen över Sgt. Forge. En veteran i kriget om Harvest, en av mänsklighetens kolonier som har varit hårt drabbat av krig i flera år. Forge sitter med ett par marinsoldater i en warthog med special utrustning bestående av en gauss-kanon och en raketkastare. Din uppgift är att styra Forge genom landskapet och samla ihop splittrade marinsoldater i den frusna tundran. Med soldaterna samlade mottas order om att utforska okända artefakter som The Covenant har intresse för, och döda alla utomjordingar som står i vägen.



Ta kontrollen
Det första jag märker är hur bra spelet går att spela trots den udda kombinationen av strategi och konsol. Med den vänstra spaken styr jag pekaren, som alltid är i mitten av skärmen till skillnad från en datormus. Med den högra spaken kontrollerar jag kamerans vinkel och in-zoomning. A-knappen markerar de trupper jag vill använda, X-knappen deras mål, den vänstra bumpern aktiverar samtliga enheter tillgängliga. Det är de grundläggande kontrollerna som lyckligtvis fungerar riktigt bra. Över förväntan till och med. Det finns såklart avancerade kontroller som special attacker med Y-knappen (Marinsoldaterna kastar granater, warthogs rammar målen) bland annat.

Uppbyggnaden av sin bas är väldigt simpelt. Du har en fast platta där du kan bygga olika strategispels-stereotypa byggnader, huvudbas, resurscenter, baracker och energikällor. Allt är förutbestämt hur din bas kan byggas, huvudbasen i mitten och på de mindre fälten kan du bygga resten av de mindre byggnaderna. Hörnen av basen är tillgängliga för vakttorn.




Vad vi har att vänta oss
I sin helhet fungerar spelets kontroller bra. Inget för krångligt och inte för simpelt. Grafiken är väldetaljerad och fungerar utmärkt till ändamålet. Det som imponerar mest är trots allt mellansekvenserna som bjuder på spännande intriger och strider. Särskilt för mig själv som är ett stort Halo-fan. Då är det extra intressant att veta hur allting begav sig 20 år före Halo-händelsen.

Jag ser fram emot fullversionen av spelet och tror Ensemble Studios kommer att lyckas lansera ett välfungerande strategispel på Xbox 360. Jag hoppas fullversionen håller samma kvalitet som demoversionen. Det är bara att leva i ovishet till den 27 februari då spelet lanseras.

Christoffer Erling, Pixelplayer.se
Den 05 februari 2009 klockan

Titel:
Halo Wars
Konsol:
X360
Genre:
Strategi
Utvecklare:
Ensemble Studios
Utgivare:
Microsoft
Utgivet:
2009-02-27
Antal spelare:
1-6
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


skrev:
Jag måste ta och testa demon om det faktiskt är så att ett strategispel för första gången går att spela på konsol Dessutom är man ju ett riktigt Halo-fan med så.



Klockan 18:40 torsdagen 05 februari 2009
Darthozzan skrev:
Det var faktiskt väldigt bra, tyckte det var lite svårt att peka exakt vart man ville snabbt ibland... Håller med om att intro filmen var helt otroligt välanimerad, väntade mig inte det från ett strategispel D: Ser fram emot hela spelet.



Klockan 19:13 torsdagen 05 februari 2009
skrev:
Tror att Bungie kanske satte ribban för mellansekvens-filmer med sina spel och att Ensemble kände sig tvungna att prestera lika bra, eller bättre.

Nej nu måste jag testa själv, blev sugen av den här texten.



Klockan 19:29 torsdagen 05 februari 2009
skrev:
Det grymt ut faktiskt, fast man saknar ju känslan av att spela själv ^_^



Klockan 20:03 torsdagen 05 februari 2009
Shadowman skrev:
Coolt! Låter intressant.



Klockan 10:25 fredagen 06 februari 2009
windaws skrev:
Straken sagan om ringenspelet till 360 har bra kontroller.



Klockan 00:01 lördagen 07 februari 2009
skrev:
windaws: Nja, inte enligt mig iaf. Har bara testat demon och man känner sig så begränsad och har svårt att göra flera saker samtidigt. I alla fall för mig som har spelat en hel del strategi på PC.



Klockan 14:03 måndagen 09 februari 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.