Fight Night Round 4
X360 hands-on

Då var det dags igen! In i ringen, på med handskarna och att se till att skydda ansiktet för i denna iteration av Fight Night så flyger det jabs likt maskingevärseld.

Det är fredag, dags för matchen!
Jag har haft höga förväntningar när det gäller Fight Night Round 4, och idag fick jag ett smakprov på vad som kommer i slutet av juni.

Demon startar sakta och jag väntar förväntansfullt på att laddningstiden skall ta slut, inte så farlig laddningstid men längre än vad jag hade väntat mig egentligen. Jag bemöts av en snabb video som visar vad som är nytt i FNR4, de nämner den nya fysikmotorn, de nya stilarna och en del annat.

Efter videon förs jag till tutorialdelen där jag får lära mig att slåss igen, i tidigare fight night så använde jag knapparna för att slåss så detta var en ny upplevelse för mig. Man gör jabs genom att trycka diagonalt upp till höger eller vänster med den högra analogen. Krokar gör man med att göra kvartsmånar från höger eller vänster till uppåt. Uppercuts genom att för kontrollen diagonalt ner till höger eller vänster och sedan dra stickan uppåt längs sidan. Aningen knepigt att lära sig, och att vara "precis" med kontrollen var väldigt svårt. Jag fick lära mig lite andra manövrar såsom att ducka, blockera samt counters.

Snabbt förbi tutorialn så kom jag in i min första match, de enda tillgängliga karaktärerna var Pacman och Hitman, klassiskt. Efter jag hade sett den officiella matchen så hade jag stor lust att spöa Hitmans rumpa, då Pac-Man vann så överlägset.

Detta var dock svårare än vad jag trodde, inte för att spelet var svårt men att det tar otroligt mycket längre tid att göra knockdowns. Man får verkligen ligga i med haymaker-modifieraren (RB) för att ens lyckas göra en knockdown på första rundan. Kontrollen i sig är ganska tight, slag flyger hela tiden och man duckar så gott det går. Det knepiga är dock att man tydligen inte kan blockera och slå samtidigt, inte heller vejja åt något håll och slå. Vilket gör spelet mer klunkigt än vad det ser ut att vara. Det kan vara så att man måste vänja sig, men det blir helt plötsligt väldigt svårt att göra det slag man vill göra när man ser en klar öppning.

Slagen i sig är inte lika tunga som de var i 3:an, knockdowns känns aningen svaga och inte lika kraftfulla, men faktumet att det är så pass svårt att lyckas göra en knockdown så blir det tillfredställande när man väl får in en riktig träff. Spelet flyter på i 60 frames per second utan några drops. Kameran panorerar runt spelarna i en bra vinkel och zoomar in sakta när man lyckats ducka för ett slag och gör ett snabbt counterslag. Otroligt vackert.

Knockdown animationen kan ibland verka ganska fattig men det händer ett par otroliga knockdowns ibland, ett av mina mest otroliga var att jag gjorde en uppercut som träffade rakt på min motståndares haka, han raglade bakåt och åt sidan för att sedan falla och ta tag i ringrepet. Efter han hade tagit tag i ringrepet var jag snabbt framme och gav honom en rak höger sedan en vänster jab.


Det såg otroligt ut när han med båda händerna på repet gav mig en klar öppning mot hans ansikte, mina slag träffade perfekt och kraften var alldeles för stark för att han skulle klara av att hålla kvar i repet, han föll mot min kropp och sedan ned mot marken.

Spelet är bra helt klart, mycket bra. Jag tror att problemet med kontrollen kommer med att man måste bemästra spelet, än så länge är jag inte riktigt överens med kontrollen, att kunna göra snabba step-ins är fortfarande ett problem, samt att ducka och vejja samtidigt som man är på väg in är svårt.

Jag ser helt klart fram emot den färdiga versionen då det blir sommarens solklara sportköp.

--
En djupare hands-on går att hitta här:
www.pixelplayer.se/hands-on.php?id=8644

Christoffer Radsby, Pixelplayer.se
Den 15 maj 2009 klockan

Titel:
Fight Night Round 4
Konsol:
X360
Genre:
Sport/Fighting
Utvecklare:
EA Sports
Utgivare:
EA Sports
Utgivet:
2009-07-02
Antal spelare:
1-2 spelare
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


Darthozzan skrev:
Jag är avundsjuk på att du redan spelat demon! Är sjukt taggad på att prova spelet, men det är faktiskt galet svårt att vänja sig vid kontrollen i början. Hoppas iaf bättre flyt och mer snabbhet i spelet. Och att Haymakers inte är lika OP.

Och det ska vara lite svårt att knocka folk i boxning, bara folk som tyson som ska kunna få R1 knockouts, och det bara under extrema förhållanden ^^



Klockan 23:21 fredagen 15 maj 2009
Christoffer Radsby skrev:
Jag är förälskad i demon, har spelat det så himla mycket nu. Har även fått reda på att det är en gammal version av spelet, alltså en tidig demo build. De senaste 2 månaderna av fine-tuning har inte kommit med i denna. Är lite ledsen att vi inte fick spela Ali - Tyson demon.



Klockan 09:16 måndagen 18 maj 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.