Fight Night Round 4
X360 hands-on


I demon kan man vara två karaktärer Manny "Pac-man" Pacquiao eller Ricky "Hitman" Hatton. I demon kan man endast spela 3 rundor, innan matchen är över. Varje runda är 3 minuter lång.

Än så länge har jag samlat ihop en lista över negativa och positiva aspekter (från demon såklart):

Positiva aspekter:
- Grafiken (Blod, svett, karaktärsmodeller, animationer etc)
- 60 Frames Per Second
- Spelet går mycket snabbare
- Kontrollen för slag är tight när man har vant sig vid den.

Negativa aspekter:
- Endast 3 rundor
- Svårt att göra knockdowns
- Knockdowns känns veka ibland
- Svårt att utföra "bob and weave"
- Slagen skadar inte så mycket, och karaktärerna återfår sin hälsa snabbt.
- Ljudeffekter

Det är sagt att spelet skall vara det mest realistiska som finns där ute i boxningsväg, och jag håller med. Jag tror mycket av de negativa aspekterna ligger i faktumet att man är tidsbegränsad till 3 rundor. 3 rundor sätter spelaren på en tidspress och alla spelare vill göra knockdowns helt klart, men under denna press så spelar inte spelaren som han borde utan spelar otroligt aggressivt. Det är egentligen ganska skönt att matcherna blir längre än de klassiska "3 rundors" matcherna i FNR3. Det som är intressant är att när man väl tänker efter och planerar sina slag med counters och planerade haymakers så går det mycket fortare. Att ständigt försöka ducka för slag och göra counters, samtidigt blanda in 1-2 jabs + straight combos i det hela så blir det mycket mer effektivt.

Dock så tar det lite får lång tid att knocka någon när de är i "Daze"-stadiet, man kan landa 4 stycken clean hits utan att de går ned.

Visst du kan göra 3 stycken knockdowns på en runda ifall du ständigt gör haymakers men då blir du helt plötsligt otroligt lätt att ducka för. AI:n i demon är med stor chans satt på en väldigt låg svårighetsgrad då denne inte gör så många slag, man känner aldrig en "press" från AI:n, där man blir tryckt i ett hörn och blir bombarderad med slag.

Att knockdowns känns veka tror jag beror på att kameran inte agerar som den gjorde i 3:an , i 3:an så var det ständigt som att göra "Rocky" knockdowns där motståndaren nästan raglar över hela ringen, men det beror mest på ljudeffekterna tycker jag. När man gör en knockdown så märker man det inte förräns motståndaren är på knä i princip. Ljudeffekterna i replay:en borde också förstärkas, speciellt det avslutande knockout slaget.

Det märks att AI:n spelar olika beroende på vem AI:n spelar som, när AI:n spelar som Pac-man så duckar han inte för slag lika ofta, han blockerar dem främst. AI:n gör fler slag, och spelar en mer "vild" stil. Spelar AI:n som Hatton så duckar/väjar han mer och gör mer counterslag.

Att spelet flyter på i 60 FPS är både positivt och negativt, spelet flyter på så snabbt så att helhetskänslan av spelet känns otroligt snabbt och explosivt. Det negativa med 60 FPS är dock att man missar all eye-candy. Det är endast när man kollar replayen som man märker hur jäkla snyggt spelet egentligen är. Alla counters, Uppercuts vs Hooks t.ex. ser så otroligt snygga ut. Ibland önskar man bara att spelet skulle sakta ned något så att man hinner se allt det vackra. Blodeffekterna är också helt otroliga, helt nedblodade ansikten och blod på mattan, när det verkligen blir grisigt.

inte helt olikt denna bild:


Replayläget är otroligt bra, man kan flyta sig fritt i ringen och zooma in på de delar man vill se, det finns förutsatta kameror som är placerade vid boxarnas handskar som agerar som knockout-kameror. Det är ganska coolt att följa ett slag hela vägen till träff. Dock så verkar spelet vara av en lite äldre build då det inte ser lika "fint" ut som det gör på bilden längst upp men det är bara en vild gissning från min sida, alternativt så är bilderna fixade med bildredigeringsprogram i efterhand, men det ser definitivt inte så rent och fint ut på demon.

Overall så är väl det jag är mest besviken på just nu är Ljudeffekterna, även att det inte är verkligt med en explosion när man träffar så önskar jag att de var lite mer likt de som i FNR3, men annars är jag otroligt imponerad över demon och ser fram emot den 30:e Juni då spelet släpps. Det är värt att nämna att jag endast har spelat mot AI, jag vet då alltså inte hur roligt det är att spela mot en annan människa, men jag antar att det kommer bli riktigt roligt.

Christoffer Radsby, Pixelplayer.se
Den 16 maj 2009 klockan

Titel:
Fight Night Round 4
Konsol:
X360
Genre:
Sport/Fighting
Utvecklare:
EA Sports
Utgivare:
EA Sports
Utgivet:
2009-07-02
Antal spelare:
1-2 spelare
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


Inga kommentarer ännu.
Du måste vara inloggad för att kommentera.