Frihet förhindrar en fängslande upplevelse

MULTI krönika

Stora fria sandlådespel har blivit en självklarhet numera. Slogans som ”Utforska en expanderande värld med mil av skogar, öknar, snötäckta berg och andra exotiska platser” låter helt fantastiskt på pappret. Men är det en lika himmelsk upplevelse när det väl kommer till kritan?
Det viktigaste
En av de största faktorerna för att jag som spelare ska ta sig igenom ett spel ska vara något som lockar. En morot. Det kan vara allt ifrån ett balanserat och roligt stridssystem, vacker grafik med fångande atmosfär eller det allra viktigaste, en engagerande historia. En historia som ska föras framåt i en jämn takt på ett bra sätt, jag vill känna med karaktärerna och känna mig manad att utföra spelets mål. Detta försvinner ofta i ett sandlådespel, möjligheterna är så många att fokus på en bra historia tappas på vägen.

De flesta spel med enorm spelyta hålls samman av ren och skär upptäckarglädje. Världen finns där för dig och väntar på att du ska hitta alla intressanta skrymslen och vrår. Det kan i sig bli en underbar historia som är helt unik. För mig är det dock sällan jag känner samma engagemang som när jag i ett aningen mer linjärt spel får ser filmsekvenser och uppleva dialoger som inte innefattar uppdragsgivande. Jag har en tendens att gå vilse i alla möjligheter och helt tappa fokus i ett spel med för många möjligheter.

Massiva spel
Ovanstående kan nog vara en stor anledning till att jag inte kan hålla uppe ett intresse för ett MMORPG. Jag bara virrar runt och gör inget vettigt och känslan av att det just finns oändliga möjligheter och tusentals uppdrag gör mig omotiverad att fortsätta. Detta beror mest på att jag är medveten om att jag aldrig kommer ha tid till att upptäcka allt i spelet och få en maximal upplevelse. Men detta är uppskattat inom spelvärlden då flera miljoner personer spelar dagligen. Tyvärr är jag inte en av dem.

Jag kanske bara är kräsen?
För mig krävs det en otroligt bra historia som inte består av olika uppdrag på rad utan motivation. Karaktärer som känns levande och kraftiga känslor att uppnå målet med spelets historia. Detta lyckas Grand Theft Auto IV relativt bra med. Spelet introducerar otroligt intressanta karaktärer som jag känner med, skrattar åt och emellanåt hatar för de dem är. Men spelet förlorar på uppdragen som känns som en pausfågel för att få uppleva mer av den fängslande historien. Anledningen till detta är det otroligt repetitiva mönstret spelet har, se en filmscen, utför uppdraget för att se ännu en filmscen. Tillslut känns det som jag spelar för att få se de underbara scenerna som för spelet framåt, utan att bry mig om vad som egentligen händer i uppdragen. Det är lite fel. Metal Gear Solid 4 gjorde detta mycket bättre, trots att filmsekvenserna kunde vara lite för långdragna emellanåt.

Jag vill ha det perfekta spelet, en oändlig värld som är lika intressant och innehållsrik vart än jag befinner mig. Jag håller tummarna.

Christoffer Erling, Pixelplayer.se
Den 27 februari 2009 klockan 20:20
Zuma's Revenge
09/16 recension PC

Turtles in Time: Reshelled
08/21 recension X360

ArmA II
08/17 recension PC

Bookworm Adventures Volume 2
08/14 recension PC

Madballs in Babo Invasion
08/13 recension X360

Okami
08/12 recension Wii

Fat Princess
08/10 recension PS3

Wii Sports Resort
08/05 recension Wii

Ratchet & Clank: Quest for Booty
06/29 recension PS3

The Sims 3
06/27 recension PC

E3 2009 - en sammanfattning
06/22 artikel MULTI

Playstation 3 kommer tillbaka
06/14 artikel PS3

Kommentarer


Pascal Hansson skrev:
Har du inte lirat Ocarina of Time? Där har du det perfekta spelet!



Klockan 00:34 lördagen 28 februari 2009
skrev:
Det är sant det du säger, men jag tvivlar inte på att man kan göra ett stort spel och en engagerande story också.



Klockan 11:03 lördagen 28 februari 2009
skrev:
Pascal: Jo det har jag. Den världen är inte överdrivet stor. Det tar väl 3-5 minuter att springa ifrån en sida av kartan till en annan



Klockan 11:24 lördagen 28 februari 2009
Abaloo skrev:
Håller faktiskt med dig lite. I ett "vanligt" spel ska inte världen vara så enorm, ifall man inte som du säger lyckas få det att hända mycket överallt osv. Däremot i ett MMORPG så tycker jag att världen ska vara helt enorm. Där ska man tillsammans med vänner kunna utforska obestigna bergstoppas och liknande ;D



Klockan 11:37 lördagen 28 februari 2009
Kletet skrev:
Cricke: Naa.. något längre tar det väl (;

Underhållande text för övrigt



Klockan 09:01 tisdagen 10 mars 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.