Mario Kart DS

NDS recension

Om Ni av någon anledning inte gjort det förut, så är det hög tid att Ni ger Er ut på vägbanorna tillsammans med svärmorsdrömmen och rörkrökaren Mario och hans glada gäng. I den senaste delen i den populära och underhållande racingserien ska det sladdas på Nintendo DS, med en del aldrig tidigare sedda inslag samt den alldeles purfärska Nintendo Wi-Fi Connection, som ska främja samvaron mellan spelare över hela världen. Grabba tag i dubbelskärmarna och kör hårt!
Nintendos Mario Kart-serie började roa världens spelare redan till Super Nintendo, med det klassiska Super Mario Kart, ett av mina tre allra första spel, och därtill det överlägset svåraste Mario Kart-spelet. Att låsa upp den sista turneringen, med det till synes permanenta namnet ”Special Cup”, var en ouppnåelig dröm.
Sedan dess har det kommit ett nytt spel till i stort sett varje ny konsol från Nintendo: Mario Kart 64 (Nintendo 64), Mario Kart: Super Circuit (Game Boy Advance), Mario Kart: Double Dash (Nintendo Gamecube), och nu, Mario Kart DS till Nintendos senaste bärbara enhet, en av de tyngsta anledningarna att ha en DS, och säkert en titel som många väntat på i höst.

Smakfull blandning av gammalt och nytt

Mario Kart DS är uppbyggt på ett sätt som anstår ett Mario Kart-spel; det finns ett Grand Prix, där man mot sju andra datorstyrda karaktärer kämpar om äran, pokalen och det där sista, bästa hånskrattet. Turneringarna bär samma namn som redan de gamla grekerna gav dem: Mushroom Cup, Flower Cup, Star Cup och Special Cup. Samtliga fyra innehåller i Mario Kart DS vardera fyra helt nybyggda banor av varierande karaktär, och dessa 16 är riktigt underhållande och vackert uppbyggda. Som en smakfull och välkommen bonus finns ytterligare fyra turneringar, bestående av banor från de fyra gamla spelen i serien. Kompotten är hårresande nostalgisk, och tänk att få uppleva fyra banor från Super Mario Kart i 3D! Turneringarna finns förstås i tre olika hastighetsklasser: 50, 100 och 150cc.

Även de andra spelsätten är sig mycket lika, med den lilla förändringen att man numera som singelspelare kan utmana datorstyrda deltagare i de klassiska spelsätten Battle Mode och VS. Mode. Båda erbjuder dock självfallet störst nöje i sällskap med goda vänner.
Man har dock kastat in ett helt nytt spelsätt för ensamma gamers, nämligen Mission Mode. Det hela är uppdelat i små världar, i sin tur indelade i ”banor” som man ska klara så fort som möjligt. I slutet av varje värld väntar en boss, som t.ex. en jättelik Goomba!
I Mario Kart till Gamecube hade de gamla fina gokart-bilarna ersatts med märkliga artefakter, unika för varje karaktär. Dessutom var det två figurer per bil som gällde. I Mario Kart DS har man återgått till en karaktär per bil, och gokart-modellen är tillbaka, även om varje figur utöver det har med sig ett egotrippat hemmabygge, liknande de i Double Dash.

Hur har man då utnyttjat konsolens pekskärm? Faktiskt inte alls. Under loppen är den enda funktion den fyller att visa en detaljerad karta, vilket är mycket praktiskt. Om man inte kan hålla sina kladdiga fingrar borta från stylusen kan man använda pekskärmen för att välja i menyerna. Att pekskärmen knappt används är dock ingenting som stör.

Gränsöverskridande spelande

En av de mest speciella faktorerna hos Mario Kart DS är att det är det allra första spelet som utnyttjar Nintendos onlinefunktion, som ska fungera till Nintendo DS och kommande Revolution. Jag måste medge att min ivrighet att dela med mig av fakta och åsikter av det här spelet har medfört att jag ännu inte kunnat testa Wi-Fi med Mario Kart ännu, men jag kan berätta det jag vet.

För att kunna använda sig av Nintendo Wi-Fi Connection måste man antingen ha en trådlös nätverksenhet till sin PC, eller en speciell Nintendo Wi-Fi USB Connector, vilken säljs separat för ungefär samma pris som själva spelet. Dessutom är en bredbandsanslutning nödvändig, men det är väl något många har idag. Det finns även ”Nintendo Hotspots” utspridda över världen, där man kan utnyttja kostnadsfri Internetanslutning och köra några varv.

Tanken är alltså sedan att man med hjälp av onlinefunktionen ska kunna utmana spelare över hela världen, och via olika alternativ möta spelare som är lika gamla, lika skickliga, inom samma område etc.

Ett underbart underhållande koncept

Över till mina åsikter om Mario Kart DS.
Vad gäller grafiken så är den sammantaget till belåtenhet. 3D-grafiken är förhållandevis enkel, men trevlig och väldigt färgglad. De nya banorna är riktigt fantasifullt upplagda, och även några av de gamla, fast det har ju inte direkt med det här spelet att göra. Det mest påtagligt irriterande är att de föremål man använder för att förstöra för andra är tvådimensionella. Detta märks tydligt när man låter dem hänga bakom bilen innan man kastar iväg dem: de ser ut som klistermärken. Karaktärerna är roliga, och Donkey Kong, apan, är fulast. Har han tandställning?

Musiken är något som tycks ha blivit mindre och mindre viktigt i Mario Kart, vilket är mycket tråkigt. Jag, som älskar temat till Koopa Beach i Super Mario Kart, tvingas inse att den bästa musiken står de gamla banorna, som Moo Moo Farm och Choco Mountain, för. De nya slingorna är bara smått lättsamma melodier som man inte alls minns. Kul är det ändå med figurernas skrik…

Mario Kart är sammanfattningsvis en underbar spelserie, och jag har genom åren haft glädjen att kunna roa mig med samtliga delar i serien. De välkända figurerna, racingtemat, föremålen, de festliga och varierande banorna – allting bidrar till en känsla av allmänt välbehag. Att Nintendo på senare tid också kostat på sig hemliga karaktärer och annat upplåsbart gör inte saken sämre, tvärtom. Det skapar en än starkare vilja att klara alla turneringar och uppdrag.
Men långt efter att man lyckats med det, är jag övertygad om att man tar fram Mario Kart DS och kör drar några varv, eller slår några nya rekord i Time Trial. Precis som man alltid har gjort.

För den dag som Mario Kart inte längre är synonymt med underhållning är en sorgens dag.

Erik Carlberg, Pixelplayer.se