Soul Calibur II

NGC recension

Transcending History, and a world, a tale of souls and swords, eternally retold...det är det första du hör och ser av spelet, för att sedan kastas in i en riktigt snyggt gjord intro-film. Det här spelet är av många ansett som världens bästa ”beat 'em up” spel. Jag har kört igenom GameCube versionen av spelet, och vågar säga att jag kan förstå varför det anses vara världens bästa ”beat 'em up” just nu…
Med konkurrens från Namcos andra fightingserie Tekken och Dead or alive (inte från namco) som jag inte har testat men vad jag har sett på trailers så verkar det inte vara bättre än Soul Calibur II. Soul Calibur II är ett spel som jag har fastnat för och det inget konstigt med det med tanke på hur bra spelet är. Det som gör spelet bättre än Tekken är att man kan röra sig lite friare, inte bara framåt och bakåt, dessutom har karaktärerna vapen som gör att det inte bara är slag och sparkar som används. Alla karaktärer har varsin typ av vapen som t.ex. svärd, stavar och yxor med mera. Du börjar spelet med 14 karaktärer, både helt nya, samt vissa från originalet. Du startar med bl.a. Kilik, Maxi, Xianghua, Mitsurugi och Talim. Dessutom så kan välja att spela med Link från Zeldaspelen som är exklusiv för GameCube versionen, Spawn som är exklusiv för xbox versionen och Heihachi från Tekken som är exklusiv för Playstation 2 versionen. Det går även att låsa upp karaktärer i Weapon master.

Weapon master är det mest utmanande spelsättet och det tar väldigt lång tid att klara alla uppdrag. Uppdragen kan t.ex. vara att slå wallcombos på motståndarna för att dom ska dö, döda motståndare på tid, gå igenom grottor, slå ett visst antal slag under en viss tid eller bara döda dina motståndare. När man klarar ett uppdrag får man guld och erfarenhetspoäng. Guldet används till att köpa vapen och kläder till karaktärerna. Erfarenhetspoängen behövs för att låsa upp vissa karaktärer. Det måste t.ex. uppnå level 72 för att få kunna få Lizardman.

Självklart så finns även de klassiska spelsätten Arcade, VS Battle, Time Attack, Survival, Team Battle, VS Team Battle och Practice. Dessa finns även i extra mode där man kan välja vilket vapen man ska använda, du kan förståss bara använda dom vapnen som du har köpt och hittat i Weapon master. Det enda som är dåligt med spelsätten är att dom tre sista karaktärerna som man låser upp bara är tillgängliga i Team battle och att man inte kan pausa spelet i vissa spelsätt.

Att spela spelet med en kompis sitter ju aldrig fel. Det är ju alltid kul att se vem som är skickligast i en mäktig tvekamp. VS Team Battle gör det ju även möjligt att upp till 16 spelare kan skiftas om att spela, genom att dela upp två lag jämnt. Att spela Soul Calibur II går nästan hur länge som helst. Tröttnar man på att spela Weapon Master hela tiden, så kan man ju köra lite Arcade, Time Attack eller Survival som omväxling. Vill man inte de, varför inte köra Practice och träna in combos och specialslag!? Det finns liksom mycket att välja på, och man kan ju även spela sig in på High Score-listan. Där kan man ju alltid försöka placera sig högst, och sedan låta ett syskon eller en kompis försöka komma högre. Skulle de klara av det, så är det självklart bara till att försöka klara det, och så kan man fortsätta så tills de inte går och få bättre. Det kan faktiskt vara kul de med.

Grafiken är bland det bästa jag har sett på min Gamecube tillsammans med Metroid prime 2 och Zelda the wind waker. Det enda spelet som jag kan säga är snyggare är Starfox adventure för det är verkligen ursnyggt. Musiken är också väldigt bra och det gör att man inte blir uttråkad på grund av att den är störande. Soul Calibur förtjänar verkligen titeln som världens bästa fightingspel. Om du spelar det lär du förstå, det lovar jag. Förutsatt att du inte är en sådan spelare som absolut inte gillar spel i den här genren. Sen har jag bara en sak att säga. ”The Soul Still Burns”.

David Fransson, Pixelplayer.se
Den 5 december 2005 klockan 15:57

Soul Calibur II