The Movies

Bygg din studio, spela in filmer och gör dina stjärnor glada. Det är The Movies. En sagolik blandning av The Sims och SimCity bland filmrullar och fotografer. Men alla sagor innehåller också sina dåliga sidor. Byggnader ska underhållas, stjärnor ska passas upp på och nya föremål ska upp för att förhindra allmänheten att tappa intresset. Slit och släp.

Första intryck

Mitt första intryck av The Movies var underbart. De små välgjorda gubbarna som sprang runt för att bygga upp scenskolor och kontor och byggnader av alla de sorter. Folk som känner sig manade att ansöka om att bli skådisar eller regissörer köar utanför scenskolan. Även utanför filmteamets kontor är det kö och en stor skara folk vill hjälpa till som städare eller byggnadsarbetare.
Direkt blir det att sätta igång med filmningen för att få ekonomin på fötter efter mycket byggande och anställandet av folk. Jag tänker: "Jag älskar det".

Med tiden

Det som är roligt med The Movies är att man grundar sin filmstudio när filmen var något nytt, på 1920-talet. De första filmerna är svart/vita stumfilmer helt utan specialeffekter. Medans åren passerar kan man verkligen se hur filmerna förändras. Sakta börjar filmerna få en röd toning som med tiden går över till allt mer färg. Även ljud introduceras i filmens värld med smattrande kulsprutor och talande skådespelare. Dock är inte talet något att jubla över då det bara är massa mummel i stil med "Humamum-a-hum-hum", men här har utvecklarna varit smarta. Istället för att själva bestämma vad som ska sägas i filmerna så överlämnar de det till spelaren som med hjälp av en mikrofon kan spela in konversationerna. Detta ger en mycket starkare kännsla av att det faktiskt är min film och inte något litet klipp utvecklarna försöket lura på mig.

Med tiden får man även tillgång till nya filmeffekter och scener tack vare det lysande forskarlaget som ägnar hela sitt liv åt att finna nya lösningar i forskningslabet. Även nya föremål att pryda sin studio med blir möjligt ju längre man har spelat.
Men med tiden följer inte bara possetiva möjligheter. Skådespelarna och regissörerna kräver en allt mer vacker studio med växter, prydnader och byggnader. De ska ha en så lyxig husvagn som möjligt som ska ha hög status med mycket fina växter och prydnader runt. De ska alltid ha något att göra och vara goda vänner med alla, för att inte tappa huvudet och gå och klaga på allt. De gör även sämre filmer, och gör de sämre filmer och spelar ofta blir de stressade som leder till ändå sämre filmer och surare stjärnor. Ibland ploppar till och med den sköna tanken av att avskeda dem och anställa nya, men i konkurensen med de andra filmbolagen är det svårt att bara kasta ut sin största stjärna och börja om. Man har ju trotts allt spelat en lång tid tillsammans med den. Till slut går de i alla fall i pension och något annat val än att börja om från början med nya skådespelare.

Hur kul är spelet då?

The Movies är ett roligt spel, men delen med att ta hand om sina stjärnor är den som förstör, eftersom det är just filmskapandet som spelet handlar om som är kul. Spelet är som roligast i början då det bara gäller att bygga och spela in film. Efter cirka tio år är spelet som roligast då man lyckats vinna sitt första pris på filmgalan som inträffar vart 5:e år, och både budgeten och studion har vuxit en hel del. Att också skapa sin helt egna film genom att klippa ihop en mängd olika scener och sedan spela in ljud till är helt klart det roligaste The Movies har att erbjuda. Dock floppar kritikerna alltid mina otroligt roliga och spännande filmer även fast de slår de vanliga filmerna med hästlängder.

Den 8 december 2005 klockan 16:45

The Movies
Okänt