Resident Evil 4

NGC recension

"You thought you knew about horror..."
"You thought you knew about survival..."
"Think again."
Eller?

Sex år har passerat efter incidenten vid Raccoon City. Den amerikanske presidentens dotter, Ashley Graham, har blivit kidnappad och Leon S. Kennedy, som är nu mera en amerikansk agent, skickas ensam till en by någon stans i Spanien för att hämta hem henne igen.

Det första man slås av är hur underbart vackert allting är. En sådan enastående grafik har man aldrig kunnat tro varit möjligt på kuben. Capcom har verkligen pressat GameCube:n till sitt maximum, och det märks. Man kan höra hur fläktarna kämpar förtvivlat för att hålla maskinen sval och det är nästan så att det hackar lite när man spottar ut kulor med sin Chicago Typewriter på ett 20-tal fula bybor i en trång korridor.
Allting är mycket välarbetat och mycket energi har lagts på de små detaljerna som faktiskt gör det stora hela ännu bättre. Värt att tillägga är också att man inte längre skjuter livlösa zombies utan några mycket mer rörliga och smarta fiender.
Något som man också lägger märke till är hur otroligt mycket ädelstenar och annat dyligt man finner i bl.a. urnor och av döda bybor. Dessa diamanter, smaragder, klockor och halsband mm fyller dock en mycket bättre funktion än att bara vara vackra att titta på. De kan säljas. Under spelets gång möter man flera gånger på en mystisk köpman som förutom driver en skyttehall både köper och säljer vapen och annat nyttigt till Leon.

Det nya.
Den största skillnaden mellan Resident Evil 4 och de tidigare spelen är, förutom grafiklyftet, hur mycket mer action det är. Skräcken som man alltid förknippat Resident Evil med har fått ge vika en del åt all den pang-pang som spelet innehåller. Tro inte nu att Resident Evil har lämnat skräcken bakom sig i och med 4:an, för den finns där, bara lite bantad. Fienderna är nu mer mänskliga än de gamla zombierna och roppar nu order till varandra och klättrar upp för stegar och slår in fönster för att få tag i dig. Du kan även ändra händelseförloppet genom ditt handlande vilket gör spelet mycket mer levande.

Handling
Som sagt har den amerikanske presidentens dotter blivit kidnappad och Leon, som nu mera är en amerikansk agent får i uppdrag att hämta hem henne i säkerhet. Självklart finns det en större handling, men ändå är Ashley det relevanta och personligen lägger jag inte allt för stor vikt i den onda Lord Saddlers planer, förutom att det är en bra ursäkt till mer action. I korta drag har byborna blivit infekterade av en parasit som tagit över deras kroppar, mer ska jag nog inte säga.
Annars så är det ju ett action-skräckspel och det i alla fall jag tycker man ska lägga störst vikt i är att verkligen försöka bli skrämd och slakta bybor. Jo, jag menar det, försök verkligen bli skrämda. Möjligheten finns faktiskt att bara springa genom flera av de läskiga bitarna utan att knappt hoppa till alls, men så ska ni inte göra. Om ni lever er in i spelet och går sakta i de mörka korridorerna som det är menat att ni ska kommer ni definitivt bli skrämda.

Man tröttnar inte i första taget.
Resident Evil 4 är inte ett av de ganska många nya spel som man klarar snabbt och sedan inte vill spela om eftersom man redan hunnit med allt första gången. RE4 är två skivor långt, mest tack vare den vackra spelgrafiken, vilket går att ta sig genom på runt 11-13 timmar första gången beroende på hur duktig du är. Valet av svårighetsgrad spelar också in och jag kan försäkra dig om att du nog kan behöva kämpa några extra timmar på hard mot easy.
Flera av er tycker säkert att 11 timmar inte är något vidare långt spel, men Resident Evil 4 känns aldrig kort. Mycket olika miljöer reser man genom och du känner aldrig att du redan gått i samma korridor någon gång tidigare, om du nu inte precis gjort det. Rummen är verklighetstrogna med möbler, hyllor och skåp. Fönster som går att slänga sig ut genom och ofta föremål att välta för att förhindra fiendernas framfart. Nästan allt går att klara på olika sätt och därför är det mycket underhållande att spela om spelet flera gånger för att testa nya sätt. Man kan t.ex. välja att blockera dörrar och fönster för att förhindra fiender att slå sig genom lika fort eller helt enkelt springa rätt ut och plöja dem med sin nya hagelbössa.
När du har klarat spelet kan du alltid välja att spela om spelet på samma sparning igen. Detta innebär alltså att du spelar om spelet igen på samma svårighetsgrad precis som du slutade. Du har alla vapen och pengar kvar vilka kan komma väl till hands. Den andra bonusen efter man klarat av spelet är att man blir belönad med en ny titelbild och ett par minispel vilket inte sitter helt fel.
Så vad väntar ni på? Ut och rädda Ashley, och världen.

Den 10 mars 2006 klockan 13:12

Resident Evil 4