Hitman: Blood Money

Ännu ett danskt lönnmördarspel med Agent 47 i centrum är här. Robin som annars hellre plöjer sin väg genom haven av fiender har testat det och är faktiskt inte så negativ mot spelet ändå.

Jag måste säga att jag aldrig riktigt varit något stort fan av smygarspel. Metal Gear Solid-serien har jag alltid tyckt om men varken de tidigare Hitmanspelen, som jag endast spelat flyktigt, eller Splinter Cell m.fl. har inte riktigt fallit mig i smaken. Det Blood Money gör så mycket bättre än de andra spelen är att det erbjuds så otroligt många sätt att ta död på sina måltavlor. En bana inte blir tråkig direkt efter man klarat den eftersom man kan klara den på kanske tre helt andra sätt med. Detta gör att man känner att man har en stor frihet att göra vad man vill och man kan låta fantasin flöda. En stor lampa i taket t.ex. kan med största möjlighet falla ned på sitt offer när han passerar under och skapa stor uppståndelse utan att någon ens tittar lite snett mot en vit, skallig man med streckkod i nacken. Motståndet kan både vara svårt och lätt beroende på vilken av de fyra svårighetsgraderna man väljer att spela på. Den lättaste är ynkligt lätt och det gäller bara att inte skjuta huvudet av sitt mål framför 30 personer så är allt lätt som en plätt. Själv började jag på det näst lättaste eftersom jag kände mig ganska osäker på smygarspel. Det var väl inte allt för svårt det häller när man lärt sig hur det hela går till så jag råder er vana Hitman-spelare att spela på de högre svårighetsgraderna.

Första banan måste jag säga var värdelös, och jag antar att det är den banan demon innehåller. Den är inte ens lik de andra banorna på vare sig utformning eller spelsätt. Visst i spelet funkar den i och för sig eftersom man får lära sig kontrollera Agent 47 och stöta på alla sorters problem, men i ett demo skulle jag säga att det bara är missvisande. Under resterande banor behöver man verkligen tänka till och använda sin fantasi för att klara sig snyggt ur situationen. Dock finns det tips man kan köpa på varje bana för de som kört fast.

Som titeln avslöjar så har pengar en stor roll i spelet. Agent 47, som blir lejd av olika personer, får alltså betalt för att utföra sina mord av vilka han sedan kan köpa olika uppgraderingar av både vapen och hjälpmedel. Man får mer betalt ju snyggare och ju tystare man utför sina mord vilket gör att man gärna spelar igen för att klara det bättre. Det är alltså bättre att få lampan att lossna, som tidigare nämnt, än att skjuta vilt med hagelbössan. Allt man gör på varje bana spelar in på betalningen och betyget och gör du dåliga saker får du sämre betalt. Självklart finns det vissa saker man ska vara mer försiktig för än andra. Det är t.ex. inte lika allvarligt att bli fångad på övervakningskameran som att få ett vittne. Lyckligtvis går det faktiskt att rätta till många av de misstag man begår medan man spelar vilket är något som jag gillar skarpt. Att muta vittnen är också en möjlighet efter varje bana. Blir man sedd utföra sitt ärofyllda arbete fylls en mätare successivt som indikerar hur lätt igenkännligt man är på nästkommande banor. Tre åtgärder finns tillgängliga efter varje bana som alla självklart kostar pengar men gör dig åter igen okänd.

Storyn kan jag inte säga är något att hänga i julgranen. Den består av mellansekvenser där en CIA-chef pratar med en journalist om Agent 47 och de uppdrag man utför. Den fyller absolut ingen funktion mer än att man vet vilka man skjuter på sista banan om man tittat på dem. Jag ser mer storyn som en dålig röd tråd än ett händelseförlopp man vill veta slutet på.

Grafiken är rätt bra. Även fast de högsta inställningarna kräver ganska mycket av din dator lever inte grafiken upp till dess förväntningar. Vissa saker är lite kantiga och vissa kroppsdelar stela och effekterna som kräver mest ser man nästan aldrig skymten av. Ett modärnt spel med så pass höga systemkrav tycker jag allt ska kunna prestera bättre än så. Man stör sig i alla fall inte på grafiken under spelets gång så klart godkänd är den ändå.

Hitman: Blood Money måste jag säga att det är det bästa lönnmördarspelet jag har spelat. Personligen tycker jag det är ett bra köp nu till sommaren och speltorkan. Blood Money är kanske lite kort men väldigt underhållande.

Den 18 juni 2006 klockan 14:45

Hitman: Blood Money
IO Interactive