Half-Life 2: Episode One

Half-Life 2 har ju varit ett av världens mest omtalade spel. Mycket spekulationer har förts runt allt verkligen för att försöka förstå vad som egentligen föregår i City 17. Nu, arton månader efter releasen av Half-Life 2, har den första fortsättningen kommit för att vi ska få spela vidare där vi slutade.

Episode One är ett mycket kort spel. Endast sex banor erbjuds vilka man snabbt kan slänga sig genom och börja hungra för mer. Som tur är har Episode One begåvats med ett väldigt lågt pris vilket kompenserar spelets längd lite annars vore det inte värt det.

City 17 ligger i ruiner och något skumt håller på att hända i det kilometerhöga torn vi känner som Citadel där vi slogs mot Dr Breens elaka teleportör i slutet av 2an. Här börjar Episode One. Vid explosionen där G-man hämtar upp vår allas Dr Freeman, kommer ett gäng Vortigaunts för att sätta Alyx i säkerhet. Mer ska kanske inte avslöjas för det som kommer sedan är mycket mer intressant ska jag be att få tala om.
Freeman och Alyxs resa börjar utanför Citadel där de, bortsätt från Gordon som aldrig sagt ett ord, talar med Alyxs far över en videokonversation. Situationen blir förklarad på ett ganska segt vis och för att sammanfatta det kort kommer Citadels kärna explodera. De båda hjältarna beger sig in där för att hindra smällen och vilket vinner dem tid att hinna till tågstationen och fly City 17. Man färdas alltså under hela spelet tillsammans med Alyx som faktiskt har lärt sig både det ena och det andra nu. Det märks att Valve har lagt ner lite arbete på att Alyx mer mänsklig. Hon visar sina känslor och hennes ansikte har begåvats med en mängd nya uttryck. Personligen har jag inget emot att Alyx springer omkring och försöker vara duktig, även fast man oftast själv behöver göra något åt saken ändå. Det är faktiskt ganska trevligt att ha någon pratglad karaktär i spelet också som kompenserar den tystlåtne Gordon.Några fallÄven fast Episode One är ett bra spel faller det dock på ett par punkter enligt mig. För det första färdas man för mycket i mörka, trånga gångar där ens enda ljuskälla är ficklampan, vilken är mycket välkänd för sitt extrema korta batteri. Mycket är skjuta zombies i dessa underjordiska trånga gångar i totalt mörker vilket för mig inte riktigt känns som Half-Life utan mer att icke otäckt Doom 3. Sen är det ju såklart spelets längd. Visst kan man göra bra korta spel med men eftersom man faktiskt färdas en ganska lång sträcka under spelets gång blir det faktiskt som att stressa sig igenom allt. De bra bitarna ur Half-Life 2 finns med men man får bara uppleva dem en kort stund vilket gör att det känns lite tråkigt. Lite mindre av vissa saker och lite mer av andra skulle få detta korta spel att bli roligare.Fortsättning följer.Även om man tyckte att Episode One inte avslöjade så värst mycket nytt är det inte så mycket att hänga läpp över. Episode One är nämligen första delen av tre fortsättningsepisoder som skildrar vad som hände efter Half-Life 2. Den andra delen, Episode Two, har vi att vänta redan i år, under det fjärde kvartalet. Mystiken fortsätter...

Den 26 juni 2006 klockan 18:14

Half-Life 2: Episode One
Förstapersonsskjutare