Penumbra: Requiem

Penumbra: Requiem är expansionen till Penumbra: Black Plague och den här gången har utvecklarna valt att gå åt ett annat håll än de tidigare delarna i serien, var det ett bra val eller vill vi har mer av samma? Läs vidare och se...

Mer av samma eller?
Tidigare spel i serien Penumbra har varit starkt fokuserade på skräck och äventyr men även med en hel del pussellösning. De första spelen Overture och Black Plague var i första-persons-vy och gav skräckäventyrs genren en fräsch vind med ett kontrollsystem där man använde musen för att utföra diverse handlingar t.ex. Dra i lådor, öppna dörrar m.m

Det som gjorde Penumbra-serien så bra var att spelen skapade en otroligt läskig atmosfär och på samma gång en engagerande story med skrift och röstskådespeleri på topp. Penumbra Requiem tar däremot serien åt ett annat håll, spelet behåller samma motor, samma grafik, samma kontrollschema och samma överliggande känsla men tar bort det som faktiskt gjorde de tidigare spelen bra, skräckinlevelsen.

Vad har hänt då frågar ni? Jo expansionen Requiem forsätter där Black Plague slutar och tar huvudpersonen Phillip genom flertals olika nivåer där man måste lösa olika pussel för att komma vidare. Finns det något spel att jämföra det hela med så är det Valves Portal. För att komma förbi varje nivå så måste man hittar X antal nycklar för att sedan komma igenom en portal. Tillskillnad från Overture och Black Plague där man hade ett mål och där alla pussel agerade som hinder och gjorde så att man kände att man kom framåt i storyn så tar Requiem samma recept som Portal och leder en genom olika nivåer av pussel.

Storyn i spelet är ganska speciell, utan att spoila någonting så handlar det om att under spelets gång så får man en mer klar blick över Penumbra-spelens story.

Pussel utan inventory
Tillskillnad från tidigare Penumbra spel så använder man inte längre objekt i inventory för att lösa problemen. De flesta pussel använder sig av spelets utmärkta fysikmotor och de går ut på att flytta olika tunga objekt för att antingen skapa broar, trycka ned tryckkänsliga plattor, balansera en våg , för att kunna ta sig till sitt mål. Ingen av problemen är speciellt svåra och spelet i sig är inte så långt, kanske 2-4 timmar beroende på hur duktig man är på att lösa de olika problemen.

Avslutande ord:
Requiem är ett pussel/äventyrsspel punkt slut. Varför? Eftersom skräcken inte längre finns där, det är inga mörka hemligheter, ingen känsla av att man runt nästa hörn skulle kunna bli attackerad av något skräckinjagande. Penumbra: Requiem är inte ett dåligt spel men det saknar den inlevelse som gjorde Overture och Black Plague bra, så ifall man tycker om pussel eller har tråkigt kan man ta en titt på Requiem annars går det bra att helt enkelt nöja sig med Overture och Black Plague.

Den 21 januari 2009 klockan 09:28

Penumbra: Requiem
Pussel/Äventyr