Halo Wars

X360 recension

Spelet som revolutionerade FPS-genren redan på Xbox tiden har fått en spin-off. Den här gången handlar det varken om FPS eller Master Cheif, utan nu är genren strategi och handlingen utspelar sig hela 20 år innan Halo-äventyret. Revolutionerar Halo Wars strategigenren på konsol som Halo gjorde för konsol-FPS? Svaret finner du här!


I begynnelsen
Harvest, en planet koloniserad av människor under en lång tid har blivit målet för den hänsynslösa Covenant-rasen. Ett krig som under fyra år plågar mänskligheten och Harvest bryter ut. Människan står som erövrare av Harvest, men kriget är långt ifrån slut.
Spelet handlar om skeppet The Spirit of Fire, kontrollerat av Captain Cutter. Han upptäcker att Covenant har hittat något intressant i den djupaste arktiska isen på Harvest. Cutter skickar in Sgt. Forge för att undersöka, och en armé villig att dö för mänsklighetens fortsatta överlevnad. Det är här du tar kontrollen.



Hur funkar det?
Många ställer sig nog frågan hur ett strategispel ter sig på konsol. Om en handkontroll är tillräcklig för att kontrollera massiva armeér. Svaret är att det fungerar överraskande bra. Jag var otroligt skeptiskt till hela konceptet, särskilt efter att prövat Comand & Conquer 3 på konsol som var rörigt och inte alls så konsolanpassat som Halo Wars. Kontrollen fungerar på följande sätt: Du styr kameran med den vänstra analogspaken, ändrar vinkel och zoom med den högra, aktiverar enheter med A och skickar enheter med X. Självklart finns det avancerade kontroller som att markera flera enheter åt gången, eller de som bara finns inom synfältet. Det tar inte lång tid att lära sig och är enligt mig utan brister.



Känslan är bevarad
Som upplevelse är Halo Wars otroligt tillfredställande för ett Halo-fan som jag. Stämningen och känslan ifrån FPS-spelen är intakt, vackra mellansekvenser som känns som ren och skär fanservice spelas upp mellan uppdragen. Grafiken är vacker 3D-grafik som man väntar sig av ett modernt strategispel. Ljudet är superbt både på effekt- och röstskådespelarfronten. Det här känns verkligen som ett Halo-spel.

Mycket att göra
I enspelarläget kontrollerar du uteslutande UNSC(United Nations Space Comand) och slåss mot The Covenant med den dåvarande Arbitern i spetsen. Uppdragen är varierande med upplägg och enheter. Allt ifrån att försvara civila flyktingar till att ta över flera Covenantbaser på ett gigantiskt slagfält. Det enda negativa jag upplevde var en alldeles för skev svårighetsgrad. De senare uppdragen kunde vara lättare än de tidiga och det kändes väldigt fel med inlärningskurvan.



Förutom de 15 uppdrag man spelar i enspelarläget finns såklart ett flerspelarläge för upp till sex personer. En rad olika kartor med olika teman och storlekar finns till förfogande och ingen match är den andre lik. Ett rankingsystem finns även, liknande det i Halo 3, för att hålla koll på spelarnas färdighet. Svårighetsgraderna i enspelarläget är densamma som Halo 3, easy till legendary. Hållbarheten är enorm och det kommer dröja länge innan Halo Wars ligger och dammar på hyllan.

Passar detta dig?
Om du gillar Halo som spelserie och strategispel som genre är Halo Wars verkligen spelet för dig. Men om du inte tillhör någon av de grupperna råder jag dig till att vänta tills priset sänkt, för utan fascination för Halo-universumet eller uppskattningen av ett bra strategispel kommer inte Halo Wars underhålla dig. Det är ett lättsamt strategispel som är lätt att komma in i och lätthanterligt för nybörjare. Passar utmärkt som första strategispel för den oinvigde, desto sämre för den som kräver riktigt avancerade strategispel.
Jag ser verkligen fram emot fortsatt utveckling för Halo Wars som serie. För detta var verkligen ett lyckat koncept, något jag inte trodde ifrån början.

Christoffer Erling, Pixelplayer.se
Den 06 mars 2009 klockan 21:13

Titel:
Halo Wars
Konsol:
X360
Genre:
Strategi
Utvecklare:
Ensemble Studios
Utgivare:
Microsoft
Utgivet:
2009-02-27
Antal spelare:
1-6
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Betygskommentar:
Strategispel med tydlig Halo-anda, varken mer eller mindre

Kommentarer


haku skrev:
Usch, Halo.



Klockan 13:13 lördagen 07 mars 2009
Kletet skrev:
Ett av få rts till konsol jag är sugen på. Lite synd att Ensemble Studios har fått lägga ner bara.

Bra recension för övrigt



Klockan 14:25 lördagen 07 mars 2009
skrev:
Ja fast många ifrån Ensemble Studios lever vidare i Robot Entertainment, så helt ute ur leken är de inte än! Tack tack!



Klockan 15:38 lördagen 07 mars 2009
Robin Stark skrev:
Det verkar ju onekligen ganska bra om man inte har så jättehöga krav på avancerade strategispel precis som du säger. Bra betyg har det ju fått från del flesta recensenter och det faktum att det utspelar sig i Halo-universumet är ju ett plus till i kanten. Dock föredrar jag mina rts på pc.



Klockan 11:14 söndagen 08 mars 2009
Eric Rundcrantz skrev:
Var fast inställd på att det här skulle suga, likt de flesta andra RTS till konsoll. Blev glatt överraskad när jag prövade det hos en klasskompis, det funkar faktiskt utan att man känner sig som om man inte har några armar.



Klockan 13:46 måndagen 09 mars 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.