Dragon Ball Z: Burst limit

Det är snart tjugo år sedan Dragon Ball Z serien började sändas men det är fortfarande otroligt populärt. Dragon Ball Z: Burst limit är action i rasande tempo, spelet spränger grafiska barriärer med höga skrik och kraftiga energistrålar men är grafik allt som ligger under detta fighting-spel? Läs vidare och se…

Innovation är så gott som bortblåst
Ibland får fans av serier ett eller två spel som de vill ha, men i fallet för Dragon Ball serien så har fansen fått något fler, mjölkningen av spelserier är i full gång och det är spel som detta som får mig att undra ifall dessa utvecklare har några ambitioner, då bristen på innovation är helt klart påtaglig. Burst limit är ett av flertals DBZ spel och likt de andra är det i stor mån inriktade på klassisk fighting tillskillnad från Budokai Tenkaichi-serien. Det är i princip 2D-fighting med 3D-miljöer.

I sig så är det inte mycket som har hänt sedan Budokai 3, det finns helt klart en hel del karaktärer, där de flesta har ett eget set med rörelser och specialattacker. Det finns ett story-läge, time trial, survival och online-läge där man kan ta sina skills online. Klassisk disposition för ett fightingspel. Problemet med DBZ-serien är att den som har spelat alla spel och sett serien vet exakt vad det hela går ut på. I princip för att lyckas med storyläget i spelet så gäller det som utvecklare att göra de mest vackra iterationerna på samma händelser som vi har sett flertals gånger innan. Detta lyckas helt klart Burst Limit med, spelet är otroligt vackert men trots att de använder en så pass vacker motor så sumpar de allt med lathet. Varje gång du väljer en ny ”mission” i storyläget så presenteras man oftast med en sekvens animationer där två karaktärer slåss och sedan kanske snackar en stund, detta må se otroligt imponerande ut första gången man ser det, men så småningom så märker man att det är i princip samma sekvenser i nästan alla storyuppdrag.

Fightingsystemet räddar spelet?
Spelets enda innovation är något utvecklarna kallar ”drama-pieces”, dessa små bitar är action-sekvenser som blir aktiverande under striden, t.ex. att en av dina kamrater kommer och hjälper dig med en snyggt animerad cutscene som kan ta dig ur en knepig situation. Då dessa är otroligt vackra att titta på så blir de otroligt störande redan efter första gången man upplever dem. Då man skulle kunna tro att det ger mer känsla till spelet av att man faktiskt har andra karaktärer som bryr sig om en eller att det tillför mer till storyn så hämmar det faktiskt huvudfaktorn för ett fightingspel, själva flödet. Så fort en drama-piece spelas upp så stannar all action upp och karaktärerna som var i stor strid med slag och sparkar är efter sekvensen långt ifrån varandra och flödet totalt kollapsat. En total miss, och otroligt irriterande.

I grunden så är Burst limit ett relativt bra fightingspel, men det är också bara snyggare än tidigare delar i Budokai-serien. Spelmekaniken är vid första anblick väldigt ytlig men ju mer man dyker in i spelet så når man ett visst djup. De olika karaktärerna har varierande specialattacker, och olika move-set, men det känns fortfarande inte som man riktigt fångar känslan med Dragon Ball Z.

Avslutande ord:
Dragon Ball Z: Burst Limit är ett spel utan innovation, ambition och endast ett sätt för utvecklare att mjölka pengar ur fans som älskar en serie som sändes för 20 år sedan. Ifall man som spelare letar efter ett varierande fightingspel som håller länge så är detta inte rätt val, älskar man Dragon Ball Z däremot så kan detta vara för dig, men annars är spelet inget att lägga pengar på då det existerar bättre spel i samma universum, men även bättre spel i samma genre.

Den 29 mars 2009 klockan 14:38

Dragon Ball Z: Burst limit
Fighting