Scene It? Filmtoppen

Sedan Buzz introducerades till Playstation 2 och alla dess expansioner och nya versioner har Microsoft förmodligen funderat på ett sätt att kontra Sonys herravälde över frågesportsspelen. 2007 släpptes Microsofts första motattack, Scene It? Lights camera action! Det blev ingen dundersuccé, och vi svenskar fick nöja oss med engelskt tal och text istället för en svensk motsvarighet, något som Buzz redan hade. Nu ger sig Microsoft in i matchen på allvar och släpper en värdig motståndare till Buzz, Scene It? Filmtoppen!

Sugen i smyg...
Jag har alltid i smyg varit sugen på att skaffa ett partyspel till min Xbox 360 för de stunder när man får icke-spelande besök. Något lämpligt att ta fram och underhålla gästerna med som man själv även njuter av att spela. Något utan komplicerade kontroller eller metoder som alla kan njuta av. Scene It? Filmtoppen visade sig just vara det spelet. Konceptet är enkelt och underhållande på en hög nivå. Frågor i olika former och upplägg ställs till deltagarna, som kan variera mellan en och fyra personer. Det finns allt från animerade pixelfilmer där man ska avgöra vilken filmscen som återskapas, frågor om relationer mellan skådespelare, korsord, anagram och mycket mer. Det roligaste är att se ett filmklipp och sedan svara på frågor om klippet och filmen klippet är taget från.

Utförandet
Allt utförs i ett stilrent manér utan att det blir rörigt på något sätt. Du spelar som en avatar (som varit standard i Xbox 360s operativsystem i några månader) som föreställer dig själv eller någon annan. Alla uttrycker sig olika beroende på hur bra det går för dem i spelet och har väldigt humoristiska gester för sig. Man förflyttas runt i olika scener och miljöer där frågorna ställs medan avatarerna sitter tillbakalutande i en sliten röd soffa. Två välkända svenska röster presenterar ämnena och målen med de olika momenten, med extremt dåliga skämt. Ganska charmigt men när de tar engelska ordvitsar och ska översätta dem till svenska blir resultatet sällan godkänt. Dessutom finns det ett tveksamt bonuspoängssystem som kan ge lite ojämna summor poäng för saker som egentligen inte är någon bedrift.

Något för dig?
Scene It? Filmtoppen slår verkligen föregångaren på fingrarna. Det känns mer naturligt att spela ett sådant här spel på svenska, särskilt när man spelar med personer som inte är så bekant med det engelska språket. Trots att de svenska rösterna inte är fullpoängare. Frågorna är många och börjar man kunna dem utan och innan kan man ladda ned ytterligare frågor för ungefär 60 kr via Xbox Live. De små kontrollerna man får med fungerar utmärkt med spelet och de förhöjer verkligen känslan. De gör det även möjligt att sitta tillbakalutad och spela medan man håller en svalkande dryck eller snacks i den andra handen. Något som är en självklarhet när man ser på, ursäkta, spelar film! I och med Scene It? Filmtoppen! Finns det nu ett vettigt alternativ till Buzz. Är du filmälskare är det ett ännu större plus!

Den 14 april 2009 klockan 20:05

Scene It? Filmtoppen
Party