Professor Layton and the Curious Village

NDS recension

Kan ett spel som enbart går ut på att lösa pussel vara något att ha? Årets bärbara spel eller ett gimmickspel i mängden? Läs vidare och ta reda på om det här mysteriet är värt att lösa!

Här börjar vår resa
Spelet inleds med en väldigt välanimerad tecknad film där professorn och hans lärljunge Luke åker i en mysig liten röd bil längs en skogsväg. Layton har mottagit ett brev från en bortgången greve som vill att professorn ska leta efter staden St Mysteres gömda skatt, det gyllene äpplet. Eftersom professor Layton och Luke är galna i pussel så passar destinationen utmärkt. St Mystere är nämligen en plats där pussel är en stor del av vardagen, och det kommer du som spelare verkligen märka.

Vad är det som går och går?
Det är lätt att berätta vad Professor Layton and the curious village handlar om: lösa pussel. Det är i princip allt du gör. Det blir således enformigt i teorin att bara lösa pussel om och om igen. Men i praktiken är det en helt annan historia. Detta beror till mestadels på den genialiska inramningen av pussellösandet. Staden St Mystere är en väldigt vacker plats, färgstarka personligheter som man för dialog med och löser pussel åt. En stad full av hemliga skrymslen och vrår där pussel och hemligheter finns. Det ständiga målet att hitta det gyllene äpplet gör upplevelsen ännu större.

Pusselplågeri
I början av spelet är pusslen väldigt lindriga, det tar i genomsnitt kanske en eller två minuter att ta sig igenom ett pussel. För att sedan råka på monstren till pusslen som plågar dig genom flera sömnlösa nätter. Som tur är kan man lindra smärtan på ett väldigt smart sätt. Du kan köpa ledtrådar i tre steg. Den första ledtråden ger dig hintar om hur du ska gå tillväga för att lösa pusslet, utan att förstöra ”aha”-upplevelsen. De två andra ger dig mer raka lösningar i olika grader. När man låst upp den tredje ledtråden brukar det vara lätt att lista ut resten själv.
Valutan till ledtrådarna hittar du gömda i stadens gator, tunnor, skorstenar och allt annat där folk gömmer dessa ledtrådsmynt. Så det lönar sig verkligen att söka igenom allt efter dessa värdefulla mynt. Pusslen kan gå ut på att lösa gåtor, mattematikproblem, fysiska pussel med hjälp av pekskärmen eller andra finurligheter.

Roligt i längden?
Det grafiska utsnittet är i klassiskt peka-klicka manér, du ser miljöer som karaktärerna vistas i och det är fritt fram att klicka på alla saker och personer som ser intressanta ut. Att klicka på intressanta saker är ett måste ibland för att få gömda ledtrådar och pussel för att lösa spelets större mysterium.
Hållbarheten på den här magiska upplevelsen höjs eller sänks avsevärt beroende på din förmåga att tänka logiskt och lösa pusslen snabbt. För mig som kan fastna på de mest logiska sakerna men lösa riktiga klurigheter snabbt blev tiden långt över tio timmar. Dessutom finns det många gömda pussel att hitta, och glömmer du något av dem efter kapitlets slut så hamnar de på ett gemensamt ställe dit du kan gå när du känner dig redo att lösa ikapp några pussel. Det finns över 130 stycken pussel, så visst finns det saker att göra.
Men inte nog med det. Under tiden som du löser pusslen får du små belöningar, det kan vara allt från pusselbitar till en tavla, delar till en mystisk maskin eller möbler till Layton och Lukes hotellrum. Saker som är roliga att pyssla med mellan pusslen.

Något för dig?
Det finns ett väldigt lätt sätt att avgöra om du kommer att gilla Professor Layton and the curious village. Gillar du pussel, härlig design, spännande intriger och mysig atmosfär. Då är det här spelet perfekt för dig. Om du verkligen plågas av pussel och gåtor i andra spel och verkligen inte gillar utmaningar för din hjärna kan spelet ändå vara något att ha. Med hjälp av ledtrådssystemet så kan även personer som inte har pussellösandet i blodet klara av St Mysters klurigheter. Jag gillade inte pussel särskilt mycket i andra spel, men nu förstår jag verkligen värdet med att lösa ett riktigt klurigt pussel i och med Professor Layton and the Curious Village har jag lärt mig uppskatta konsten med att lösa pussel. Men den största styrkan med spelet är för mig den klockrena designen på staden och karaktärerna. Jag vill flytta till St Mystere med samma!

Summering av detta mysterium
Det är ett spel som passar perfekt om du är på resande fot eller bara ligger hemma i soffan, och har du inte spelat på en längre tid får du en uppdatering av historian innan du börjar spela. Det här är det bästa spelet till Nintendo DS jag spelat på väldigt länge. Det har verkligen fått mig att tänka till. När jag själv inte klarar vissa pussel frågar jag ofta personer i min omgivning om de kan lösa det, det brukar alltid uppskattas. Så har du en Nintendo DS som är sugen på lite pussellösning i ett väldigt mysigt hölje, är Professor Layton and the Curious Village utmärkt. Har du inte en Nintendo DS råder jag dig att skaffa dig en för att uppleva det här underbara spelet!

Den 17 april 2009 klockan 18:51

NDS
Peka&klicka/Pussel