Peggle Dual Shot

NDS recension

För några år sen blev Peggle de casual-spel som fick många hardcore gamers att ändra uppfattning om vad som är ett värdigt spel och vad som är simpelt dravel som bara de oinitierade ödslar tid på. Efter år av huvud kliande åt japanernas besatthet med Pachinko maskiner så lyckades PopCap ta grund konceptet och tillföra en högre grad av kontroll. Resultatet blev Peggle, ett spel som lånar friskt från så väl Pachinko och flipper som biljard och mini-golf.

Spelplanen i Peggle består av ett antal "peggs" eller piggar - huvudsakligen blåa, några oranga, en lila, ibland en gul och slutligen (oftast) ett par gröna. Längst upp på skärmen finns en kanon som du siktar och skjuter och målet med spelet är att med hjälp av ett begränsat antal bollar slå bort alla de orangea piggarna från banan för att avancera till nästa. Lyckas du dessutom slå bort resterande piggar får du en rejäl poäng boost. Din boll studsar runt i stil med ett flipperspel och du får poäng utifrån hur många piggar bollen träffar innan den trillar ut ur skärmens underkant. Genom att träffa den lila piggen ökar du antalet poäng som varje träffad pigg ger och samlar du tillräckligt många poäng på en och samma boll så får du en extra boll. Det finns även en korg i botten av skärmen som rör sig fram och tillbaka hela tiden, lyckas du tajma ditt skott (eller som oftast - bara har tur) så att bollen landar i den så får du också en extra boll.

Granne med gud
Spelet är indelat i ett antal kapitel, i varje hjälps du åt av en figur med en unik egenskap som du aktiverar genom att träffa de gröna piggarna. Först ut är Björn the Unicorn (vilken rimmar lite dåligt på Svenska) vars förmåga är att visa hur din boll kommer studsa efter första träffen. Det är ungefär här som spelare delas upp i två läger: å ena sidan har vi dem som hävdar att det hela bara är tur och att det är omöjligt att veta vart bollen hamnar efter första studsen, att man lika gärna bara kan skjuta iväg den på en gång och hoppas på det bästa; å andra sidan har vi dem som visst håller med om att det är svårt att förutse, men med lite vana kan man approximera hur skottet kommer studsa rätt bra. Själv ligger jag någonstans mitt emellan och vill hävda att det är just slumpen som är en stor del av tjusningen med Peggle. Samtidigt som strategi har en nästan lika stor del, särskilt då du klarat de tio första kapitlen och sen själv väljer vilken figurs hjälp du vill ha inför varje bana och kan då välja den förmåga som passar bäst för just den banan.

En liten glädje hyllning
En annan egenskap som gör att Peggle har en sån dragningskraft är att du ständigt belönas med ljudeffekter och sprudlande grafik. Så som då "An die Freude" (på engelska känd som "Ode to Joy" ) ur Beethovens 9:a stämmer upp varje gång du klarar en bana, ackompanjerat av en regnbåge och fyrverkerier. PopCap kan verkligen konsten att bombardera en med dopaminfrisättande sinnesintryck, vilket leder till att man får den där "bara en gång till" känslan oavsett om du klarar en bana eller misslyckas.

Q för kvantitet och kvalité
Vanliga Peggle så som det ser ut på PC och till Xbox 360 i sig är väl värt dina pengar och erbjuder många timmars spelande. Men i DS versionen som utvecklats av Q Entertainment (Lumines, Meteos) ingår inte bara ursprungliga Peggle utan även uppföljaren Peggle Nights som dubblar innehållet och ett antal extra banor speciellt framtagna av Q Entertainment själva. Och inte nog med det...

Vän av ordning undrar nu förstås vad de gula piggarna är till för. En nyhet i Dual Shot är att om du träffar fem lila piggar tänds en gul, träffar du sedan den gula får du spela en bonus bana (det finns en för varje av figurerna), bonus banan består av ett antal diamanter och block, genom att trycka på någon av knapparna eller skärmen så "tiltar" du banan och får därmed bollen att studsa på blocken, målet är att samla på sig så många som möjligt av diamanterna innan bollen trillar ur skärmen, dessa förvandlas till poäng och ökar din chans att få en extra boll.

I nu läget är det oklart om och när Peggle Dual Shot släpps i Sverige, men den Amerikanska versionen fungerar även den i din DS och går att importera från många on-line butiker.

Mattias Hammarström, Pixelplayer.se
Den 22 maj 2009 klockan 17:03

Peggle Dual Shot
NDS
Pussel/Strategi
Q
PopCap
2009-02-27
1

Det är otroligt mycket spel för pengarna i den lilla DS kassetten. Peggle Dual Shot är riktigt välgjort och är mer än bara en port av PC versionerna. Är det någon version av Peggle du ska välja är det den här.