Peggle

Alla spelare har någon gång fastnat i ett pusselspel. Min mor och far tävlade ofta mot varandra i DX Ball och retades genom att skriva kaxiga kommentarer som sitt high-score namn. Hela min skolklass i gymnasiet spelade på daglig basis sjukligt mycket Bubble Shooter och vem har inte spelat Tetris sönder och samman? Jag, är svaret. Jag har aldrig riktigt fastnat för enkla pusselspel. Kanske några partier Zoo Keeper eller Jewel Quest men inget mer. Nu är jag fast på riktigt, Peggle är min drog och jag ska nu berätta hur lätt det är att bli beroende.

Lätt att förstå
Premissen är enkel, du ska skjuta ned orangea prickar med ett begränsat antal bollar. I vägen för dessa orangea bollar finns flera blå prickar, bumprar, elaka geometriska former av dessa prickar och djävulsk bandesign. Du får en fin introduktion med hjälp av de olika Peggle-mästarna, alla med olika förmågor som förenklar processen att utrota alla orangea prickar. Det kan vara allt från en pumpa med hans betjänt till en enhörning som agerar som dessa mästare, alla unika. Så det strategiska valet senare i spelet blir självklart att hitta en mästare som har förmågor som passar bra med ens egen spelstil. Redan här har djupet förbigått de flesta pusselspel, men trots det håller Peggle det på en lättanvändlig nivå.

Ett oändligt äventyr
Det bästa att börja med är äventyrsläget. Här utsätts du får olika banor med stegrande svårighetsgrad. Du får spela som samtliga Peggle-mästare under äventyret och får lära dig deras unika förmågor, en bra start. Efter det kan du tackla utmaningarna som ligger på en djävulsk svårighetsgrad. Eller spöa dina polare i flerspelarläget. Tonvis med godis och en väldigt liten prislapp gör Peggle till ett måste i din arkad-samling. Ett perfekt spel att ta upp mellan långa spelsessioner med lite tyngre spel. Lättsamt, roligt, utmanande. Och framförallt, beroendeframkallande. Ett råd innan du bestämmer dig för att spendera dessa väl värda pengar, du kommer fastna. För alltid.

Den 19 maj 2009 klockan 09:50

Peggle
Pussel