NHL Arcade, 3 on 3

Tycker du att sportspel alltid håller för mycket på reglerna? Att en utvisning kan förstöra en hel match, och att man ska tåla lite tacklingar när det kommer till hockey? Då är verkligen NHL Arcade, 3 on 3 spelet för dig som inte gillar regler och lite tuffare (och roligare) tag.

Tackla mig någon!
NHL Arcade, 3 on 3 är i grund och botten ett hockeyspel. Den stora skillnaden från sina storebröder är att det bara finns en regel, gör mål till varje pris. Alltså, inget krångel med utvisningar och dylikt, allt är tillåtet. Det är till och med bra att tacklas, det är nämligen på det sättet man får power-ups. Dessa power-ups kan vara allt från ett bananskal till att skjuta slagskott med otrolig kraft eller åka med ljusets hastighet.

Three is a magic number
Hockeyspelarna du styr ser ut som vanligt, förutom deras huvud som är onormalt stort. Allt för att spä på den komiska klangen i spelet. Du kan välja tre olika sorters spelare, små och snabba, mellanstora som är bra på det mesta och stora och kraftiga. För det är att du får, som spelets titel så fint visar, tre spelare. That’s it. För den vane NHL-spelaren så kan det kännas som lite, men när man spelar i en liten trång rink med massa spelare som försöker tackla varandra är man tacksam över det få antalet.

Saknar variation
Spelets nackdel är bara att det inte finns så mycket variation. Du kan spela rött lag mot blått lag, välja hur många mål man ska göra. Sen, inget mer. Det går tursamt nog att spela online, och även ta med sig två kompisar för att bilda ett helt tremanna lag. Men det rör sig fortfarande om rött mot blått.
Jag skulle gärna sett lite fler spellägen som ökar hållbarheten. Men för den lilla prislappen på 800 Microsoft Points (ca 90 kr) känns spelet väl värt pengarna, särskilt om gillar hockeyspel eller är sugen på en lättsam version av NHL-spelen. Spelet vinner även mycket på den komiska charmen med ljudeffekter och roliga grafiska element. Ett NHL Light helt enkelt!

Den 01 juni 2009 klockan 22:08

NHL Arcade, 3 on 3
Sport/Party