Battlefield: Bad Company

Dice, skaparna bakom den legendariska online spelserien Battlefield väljer nu att ta steget från PC in på konsol marknaden med spelet Battlefield: Bad Company. Nå är deras debut en katastrof eller är den succé? Victor har svaret.

Bad Company är en trupp inom militären där personer som har gjort dåliga saker i samhället hamnar, istället för att hamna i fängelset hamnar dom i Bad Company. Vad gör Bad Company då? Joo, som straff för vad dom har gjort skickar millitären ut dom på dom allra farligaste och smutsigaste uppdragen i krigen, utnytjar dom helt enkelt. Det kan vara från att storma ett palats på fyra personer till att ta ner hela ryssland radiokommunikationscenter.

Där tar jag rollen som Preston, en kille som man inte riktigt får reda på vad han gjorde för att hamna i Bad Company. Han är inte ensam där dock nej, absolut inte. Han har tre personer med sig. En man vid namn Terrence Sweetwater som inte riktigt ser ut som typen som skulle göra något fel, tvärtom faktiskt snarare något bra för sammhället. Sen har vi Haggard's, låt oss bara säga att han gillar att se saker sprängas. Och till sist ledaren av patrullen Samuel D. Redford som är den seriösa och vill få grejer gjorda. En underbar mix av karaktärer som du får följa igenom hela spelet samtidigt som skämt kastas hit och dit, faktiskt inga dåliga skämt heller utan du kommer på dig själv sitta och fnittra eller le då skämten tas upp.

Om du söker ett spel som du kan luta dig tillbaka och bara skjuta några gånger kan du bara vända och gå. Detta spel är nämligen non-stop action från start till mål. Så fort du har klarat ett uppdrag får du ett samtal och innan du vet ordet av så är du på väg till nästa. Det är mycket fiender överallt, tanks, jeepar, fotsoldater med bazookas, RPG's och listan fortsätter. Så du kommer snabbt inpå spelet förstå att du inte kommer få många sekunder att pusta ut på. Du har tre svårighetsgrader att välja mellan i spelet. Easy, Normal och Hard. Spelet är ganska svårt på Normal, så svårt att du till och med får trophies för att klara uppdrag på den nivån så om du kommer att köra på Hard lär du få starta om ett uppdrag ganska ofta. Vilket inte gör så mycket för det ända som händer när man dör är att man hamnar en bit bort från där man dött men alla gubbar du har dödat och tanks du har förstört är fortfarande förstörda så det är bara lugna gatan fram till dit du dog en sen skjuta gubbar igen. En bra funktion tycker jag eftersom du har klarat det dit fram, varför klara det igen?

Snygga explosioner, helt klart.

Ni kanske har lagt märke till granaten på spelets framsida med smilisen på sig? Den granaten beskriver utmärkt spelet som helhet. Allt är förstörbart i Battlefield: Bad Company. ALLT, när du plockar upp ett vapen har DICE sett till att du alltid har något redskap så att du kan spränga med, det kan vara ett tilllägg på vapnet eller just den granaten på framsidan. Det är klart och tydligt Battlefield: Bad Companys penisförlängare och DICE vill framhäva den funktionen som gott som det går. Explosionerna i sig är också riktigt snygga och låter framförallt underbart, hela spelets ljud är underbart och kanske det bästa jag någonsin har vart med om, från att vara inne i ett hus och skjuter hör man hur skotten ekar till att kasta en granat in till ett hus och höra den explodera tillsammans med soldaternas skriker av smärtor. Smilisen då? Vad gör den där, den skulle jag säga representerar lekfullheten i detta spel, vi får följa dessa killar kriga i ett normalt och seriöst krig men man får också se det från deras perspektiv hur dom skojar runt tar inte alls detta krig lika seriöst som killarna i låt oss säga i Call Of Duty gör. Det gillar jag, skarpt. Helt plötsligt var det roligt att kriga, det var ett nöje utan dess like.

Spelet har några få cutscenes men inte så mycket, efter varje uppdrag kommer du stå fastklistrad i marken och se från first person view vad som händer. Helt okej men jag skulle hellre vilja se att man faktiskt skulle kunna röra sig under tiden som du pratar.

Välkommen till Bad Company

Det är krig, ryssland som vanligt är inblandade och du och dina kompisar i Bad Company för göra skit jobben för militären. Efter ett tag visar det sig att det inte bara är Ryssar med i detta krig, utan en hemlig organisation vid namn ’’The Legionnaires’’ som inte blir betalda på vilket sätt som helst, nej. Dom blir nämligen betalda i guldtackor. Killarna i Bad Company får guld vitring och sätter av efter dom. Tack vare det och ett felsteg från en i medlemmarna i BC förklarar USA som Bad Company är ifrån även ''krig'' mot dom, men som följd av det skiter rent ut sagt militären i Bad Company till att klara sig på egen hand och till slut dö. Men det är inte vad vi i Bad Company har i tänkte. Nej, dom ser det från ett annat perspektiv, eftersom militären struntar i dom kan dom göra vad dom vill. Så med dom möjligheterna siktar dom in sig på Legionnaires' guld helt och jakten börjar där, på varje bana finns det också gömda vapen och gömda guldväskor som inte fyller någon större funktioner mer än att du får trophies för att sammla alla. Så omspelningsvärdet är inte så högt, om du inte är en trophie nörd det vill säga. Spelets story är godkänd, varken tråkig eller intressant, den är i alla fall tillräckligt medryckande för att du ska orka dig igenom spelet. Två, tre timmar till Singleplayer och jag tror jag inte skulle orkat att ha spelat igenom det. Du kan i alla fall förvänta dig tolvtimmars singleplayer på normal.

Såklart har Battlefield: Bad Company ett multiplayer läge, ett Battlefield spel skulle inte vara komplett utan ett. Så till en början med stödjer det 24 spelare samtidigt att spela mot varandra i två olika lägen som heter Gold Rush samt Conquest, Conquest kom efter ett tag från release.
Gold Rush är upplagt så att det är ett lag som attackerar och det andra laget försvarar det attackerande lagets uppgift är att hitta två stycken lådor fyllda med guld som det försvarande laget då försvarar. Om dom hittar dom och tar över dom vinner det attackerande laget men om tiden rinner ut och dom inte har tagit över båda guldlådorna vinner det försvarande laget, ett kul läge som kräver mycket samarbete och strategi. Conquest känner säkert alla till från dom tidigare Battlefield spelen, det gå i alla fall ut på att lagen har varsin mätare, ju mer personer dör från ena laget går deras mätare ner. När den är längst nere vinner det andra laget, ett stressande men hysteriskt roligt läge som kräver lite mindre strategi men fortfarande samarbete.

Det finns åtta olika banor på multiplayer alla helt individuella och unika miljöer som är helt förstör bara. Allt från hus till fordon går att förstöra och det öppnar upp för nya taktiker då man kan istället för att använda dörren till ett hus göra en egen och på så sätt komma bakifrån och få många kills på motståndare laget.

I Battlefield: Bad Companys multiplayer läge finns det också ett uppgraderings läge för att få dig fortsätta spela online och inte lägga ner det och gå till något annat spel. Vart eftersom du dödar personer eller vinner runder får du experience points som du använder för att gå upp i rank. När du går upp i rank får du nya vapen, nya special förmågor så som att springa snabbt eller ha lite mer i liv. Du kan också kombinera tillsammans dom till ett litet paket som du får välja innan du hoppar in i en match. Detta system skänker online läget ännu mer taktik eftersom du måste kombinera olika vapen tillsammans med olika förmågor så att du kombinerar varandra, jag menar att ta en kniv tillsammans med en sniper är ju inte så bra då du oftast håller dig på avstånd när du har en sniper, i så fall vore en pistol ett bättre val.

Smilie granaten

DICE har tagit sig ann konsolerna med bravur tack vare Battlefield: Bad Company, med en gnutta humor, explosioner och ett bra multiplayer läge med många timmar av spel. Vi är intresserade av vad kommas skall för DICE’s fortsatt Battlefield historia. Detta spel bör köpas av alla även av dom som inte föredrar FPS genren.

Den 05 juni 2009 klockan 12:51

Battlefield: Bad Company
DICE/Electronic Arts