UFC 2009 Undisputed

Mixed Martial Arts är en sport som har exploderat i sin popularitet, så det var inte konstigt att ett spel i samma anda var på väg, dock så har inte spel någonsin lyckats att fånga samma action och samma komplexitet som visas dag in och dag ut i åttahörningen, tills nu.

Det är så bra, det är som en högerspark i ansiktet
UFC : Undisputed är ett fightingspel för Ultimate Fighting Championship, som ett fightingspel finns det även en arsenal av olika karaktärer i olika viktklasser, och eftersom det existerar så många spelbara karaktärer existerar det även flertals olika kampsportstilar. Möjligheten att skapa sin egen karaktär i UFC: Undisputed är nog det som intresserar folk mest utöver själva fightingen, möjligheten att skapa en unik distinkt karaktär är ganska hög, där det finns flera urval av kroppstyper, hårfärger och ansiktsformer, som sedan går att detaljerat förändra; dvs hur långt ögonen ska vara ifrån varandra eller hur högt kindbenen skall vara etc.

Det kommer sedan tiden då det är dags att välja sin karaktärs fightingstil, och i detta så har utvecklarna valt att dela in stilarna i två stycken huvudkategorier: Striking och Grappling, man får tillgång till att välja en stil i varje huvudkategori. I strikingkategorin finns det Kickboxing, Boxing och Muay Thai, i grapplingkategorin finns det: Wrestling, Judo och BJJ (Brazilian Jiu-Jutsu). Detta innebär att spelaren kommer att kunna blanda sin karaktärsspecialitet ganska väl beroende på spelarens fightingstil, vilket är välkommet.

UFC Undisputed kommer med att ganska väl utvecklat karriärsläge där spelaren själv måste ta hand om träning och vila, allting sker veckovis. Spelaren kan välja mellan att träna: Styrka, Snabbhet eller Kondition, alternativt kan spelaren fokusera på att förbättra sina skills dvs att slag och sparkar skall skada mer eller liknande förmågor. Utöver träningen som sker veckovis måste spelaren ha en ständig koll på sin spelkaraktärs uthållighet(stamina), varje träningsdel tar procentdelar av uthålligheten, att vila sin spelkaraktär blir då viktigt för planeringen inför varje match. I karriärsläget så får man även nyheter om vilka andra datorstyrda spelare som har vunnit sina matcher, men även mail från intervjuer med motståndare vilket bjuder på trevlig läsning.

Efter att man skapat sin karaktär, så börjar man som en professionell rookie i ligan och måste kämpa sig upp för stegen, och hur lätt det är beror på vilken svårighetsgrad man spelar på. Beginner, experienced, advanced eller expert. Svårighetsgraderna advanced och expert, är inget för de som inte orkar sätta sig in i spelet, de som vill spela spelet utan någon större möda bör välja beginner eller experienced. I själva ringen så sker fightingen ganska väl, för en person som inte har gått igenom spelets tutorial kommer finna spelet otroligt svårt att kontrollera samt otroligt svårt. UFC Undisputed är inget spel för button-mashers utan till hög grad riktar sig mot seriösa fightingspelare, och därefter spelets komplexitet, till en början kan man tycka att kontrollerna är ologiska men efter ett tag så sitter de bekvämt i handen.

Det är svårt att beskriva själva fightingens gameplay, det är fortfarande ganska stelt jämfört mot mänskliga rörelser men det är också det bästa som setts på länge, och allting är tackvare fräscha knockouts, komplexa tekniker och skön grafik.

Spelet har dock sina nackdelar, där ”standing game” (all fighting som sker ståendes) i spelet är ganska väl gjort och roligt, så är ”ground game” inte lika roligt eller enkelt att utföra. När två svettiga män ligger och kramas på marken samtidigt som de slår på varandra så måste man lyckas ta sig ur varandras grepp, detta gör man med den vänstra analogen som skall dras i olika halv-cirklar för att lyckas. Där inlärningskurvan för standing game är relativt låg, så är ground-gamekurvan betydligt värre. Det tar lång tid att lära sig och spelaren känner oftast att denne inte har någon kontroll över vad han gör. Groundgame i spelet är helt klart acceptabelt när man lärt sig hur man skall göra, men på något vis så fungerar det inte lika bra som standing game och blir oftast frustrerande och tråkigt när man vinner över datorn högre svårighetsgrader ståendes, men så fort man kommer till marken så förlorar man markant, en frustrerande del på ett ack så bra spel.

Dock så är inte detta den enda negativa aspekten i spelet, det må vara en smaksak eller en liten petitess men navigeringstiden för responsen av menyer är otroligt frustrerande. För varje knapptryckning för navigering genom menyerna känns som om det tar en evighet, såklart gör det inte det, men tackvare att menyerna är så pass slöa på att ge respons så blir man lätt frustrerad när man vill skapa en ny karaktär och inte kan flyga genom menyerna så snabbt som man vill. En liten sak men som har stor betydelse för navigeringen.

Avslutande ord
UFC Undisputed är ett otroligt underhållande och bra fightingspel, det kombinerar komplexa roliga fightingstilar som ger spelaren en möjlighet att skapa sin egen kämpe efter dennes egen stil. Spelet har ett roligt karriärsläge som är matigare än de flesta andra realistiska fightingspel där ute, själva fightingen är rolig och man utvecklas och lär sig förstå hur man skall göra för att vinna över sina motståndare, ibland så måste man kanske be om tips från forum eller liknande för att utvecklas. Spelet har ett bra multiplayerläge, som dock besudlas av ”quitters” som ständigt hoppar av när de håller på att förlora, vilket inte ger någon tillfredställelse av att vinna. Spelet har sina nackdelar, men är fortfarande ett riktigt bra spel, så ifall du tycker om MMA eller fightingspel tvivla inte på att köpa.

Den 07 juni 2009 klockan 10:00

UFC 2009 Undisputed
Fighting/THQ
Yuke's
THQ
2009-05-22
1-2 spelare

För alla som är sugna på spelet, spela demon för det är trots allt fightingen som är viktigast och utifrån demon kan man uppleva mycket, bestäm dig sedan för ett köp, det är helt klart värt det ifall du tyckte om demon.