The Sims 3

Att skapa en karaktär, träffa en partner, bli förälskade, skapa familj, bygga ett hus, bygga en pool, dränka sin partner, låsa in sin unge, stjäla från grannen och skaffa en imaginär vän. Allting i samma paket som vi alla känner till som Will Wrights gamla anda ”The Sims” och nu i sin tredje iteration The Sims 3.

I en perfekt värld
Om vi tänker oss allt det vackra och roliga som The Sims 2 var, och sedan förfinar och förbättrar spelet på nästan alla aspekter så har vi The Sims 3. The Sims 3 är helt klart underhållande, du börjar likt tidigare spel i serien med att skapa din karaktär. Om denne skall likna dig själv eller någon annan är upp till dig, utvecklarna har helt klart givit spelare möjligheten att kunna förändra sin karaktär på flera vis.
Alltifrån kroppsbyggnad till mindre detaljer som näsans form, ytterligare får man fortsätta pryda sin karaktär rent estetisk med en mängd olika klädsval dock så har utvecklarna som vanligt begränsat urvalet av kläder inför kommande expansioner vilket är en besvikelse då även hårtyperna är otroligt få, omoderna och rentav fula ibland. Det som har gjort The Sims känt då förstås är ju inte endast gulligheten i grafik och ljud utan genom spelmekanikens gameplay.

En annorlunda dag utan avbrott
The Sims 3 tar allt det goda från tidigare delar i serien och blandar ihop allt i denna fantastiska iteration. Denna gången så introduceras något nytt och relativt nyskapande, i tidigare delar så har varje hem vare sig det är spelarens eller inte så har dessa alltid varit avskiljda från varandra med laddningstider. Detta är inte längre ett problem, spelaren kan gå och knacka på hos grannen ifall denne känner för det, spelaren kan gå in till staden eller till parken och allting är helt utan laddningstider. Detta är något som förbättrar flödet i spelandet och är helt klart en förbättring från tidigare delar. Med denna funktion så kommer även funktionaliteten att samhället åldras med spelaren, barndomsvänner växer upp och blir vuxna tillsammans vilket är välkommet. Detta tillför ett helt nytt djup till serien som gör spelet mycket mer intressant, är din karaktär bokintresserad? Kanske till och med av en speciell bok? Då är det bara att gå till biblioteket och leta reda på boken. Utvecklingen av denna funktion gör helt klart att världen känns mer levande och dynamisk, både nya till serien och veteraner kan bli överraskade över hur mycket som händer samtidigt. Som spelare så är det helt klart mycket att hålla reda på i början, och eftersom det är så pass nytt är det svårt att veta vad som går eller inte går att göra, detta är ett äventyr i sig.

Ytterligare utveckling har även skett med simmarnas personlighet och livsmål, nu kan man välja till flera olika karaktärsdrag som din karaktär skall ha och utefter detta genererar spelet egna önskningar om vilket livsmål simmen kommer att ha i sitt liv. Karaktärsdragen kan vara allting från geni till klumpig eller vattenrädd. En stor del av spelet är att bestämma sin karaktärs personlighet och detta tillför helt klart till den emotionella relation man får till sin karaktär och det är helt klart positivt. I arbetsväg finns det en hel del att tjäna pengar på men det som är mest intressant är nog de pengar man kan tjäna hemma med hjälp av en inköpt dator, där ens sim kan bli en ökänd hacker som ägnar sina nätter åt att ta mindre summor från bankkonton och ned i sin egen ficka eller så finns t.ex. valet att bli en duktig författare inom valbar genre och leva på royalty pengar. Detta tillför en hel del då när man väl blir duktig, så kan man spendera dagarna med att tillexempel gå och fiska, eller ställa sig och spela gitarr i parken. Många möjligheter och äventyr som förgyller spelupplevelsen.

Alla nya funktioner kommer helt klart inte utan vissa negativa aspekter, inlärningskurvan har helt klart blivit brantare men så länge man spenderar en stund med spelet och dess olika lägen så går det fort att lära sig med hjälp av spelets egna hjälpsystem. Finns det något negativt att säga om detta spel så är det att det kräver en ganska kraftig dator för att spela flytande, då processorkrävande händelser som zoomning, eller ha en hel grupp simmar hemma hos sig kommer helt klart kräva sin del av processorn. Spelet saknar även autosave funktion vilket gör det hela så mycket jobbigare ifall som en otursam liten stackare glömmer att spara när man har lagt flera timmar på att designa sin sim eller sitt hus, förhoppningsvis så kommer detta och en hel del tekniska problem lösas av senare patcher.

Avslutande ord
The Sims 3 är helt klart en förbättring från 2:an, spelet tar alla aspekter från tidigare spel och förbättrar dem på nästan alla punkter. Det är synd att allt material som existerar i tidigare expansioner av The Sims 2 inte är tillgängliga, ett bra exempel på detta är husdjur, vilket alltid är trevligt. The Sims 3 är för alla som är sugna på att spela The Sims-serien, men även de som älskade 2:an och åter igen vill känna glädjen av att skapa sin egen sim och forma dess liv.

Den 27 juni 2009 klockan 21:57

The Sims 3
Simulator/Stadssimulator