Fat Princess

Lyssna på titeln Fat Princess och sedan säg till mig att du inte blir intresserad? Du kan inte hejda din nyfikenhet och kollar några videos, någon bild och nästa sekund är du fast.

Fat Princess är ett Titan Studios spel som är framför allt ett multiplayerspel men också en singelplayer upplevelse. Du spelar online på nio olika banor med som högst trettiotvå spelare, sexton på varje lag. Visst det det blir en aning stökigt när trettiotvå spelare hoppar runt och skjuter pilar undertiden motståndarlaget just har fått tag på eran prinsessa samtidigt som du tar motståndarens prinsessa, men det är ett kul kaos!

Det finns totalt fem stycken olika typer av spelsätt: Rescue the Princess, här början båda lagen med en varsin prinsessa i sitt slott uppgiften är för båda lagen är att få motståndarslagets prinsessa till sitt eget slott lagen kan försvåra denna prosses med hjälp av tårta. Om ni i ditt lag matar prinsessan med tårta som finns ute banan blir prinsessan fetare, ju fetare hon blir ju svårare blir hon för moståndarlaget att bära över till sitt egna slott utan att bli dödade, det lag med båda prinsessorna i sitt slott och bevarar dom så i ett kort tag vinner matchen. Sjukt kul koncept och den roligaste speltypen enligt mig och förmodligen många andra. Snatch 'n Grab är en också, där ska man försöka att Kidnappa prinsessan tre gånger den som gör det först av dom två lagen vinner. Team Deathmatch, den gamla hederliga Team Deathmatch är med såklart och här är det bara att slakta! Och till sist Invasion där den som vinner är den som har tagit över flest torn som är utplacerade på banan vinner.

På tal om banor finns det totalt nio stycken att spela på, antingen springer du runt på gröna ängar(som inte är så gröna tack vare allt blod) eller så springer du runt i het lava.

Det finns fem stycken olika klasser att spela som, och du kan byta när du vill igenom att bara enkelt ta på dig respektives hatt. Det finns krigaren som är mest för närstrid. Ranger som har antingen en pilbåge eller en bössa att springa med, dom håller sig helst på långt avstånd och skjuter ner fienderna så (!!). Magiker är en klass jag personligen inte alls tyckte var rolig att spela och detsamma att möta, dom använder antingen eld eller is för att göra skada och kan både hålla sig på avstånd och på nära håll. Präst, den klassiska prästen är med och den healar som vanligt men också när den är uppgraderad så kan den bli svart präst och trolla fram svartmagi vilket gör skada. Jobbare, jobbaren är grunden till allting. Han bygger murarna till slottet så att fienderna inte bara ska kunna vandra in, han hugger ved samt sten för att till exempel uppgraderas prästen från en vanlig präst till också en svart präst, om ingen tar rollen som jobbare i början av spelet kan man mycket väl förlora matchen!

Att köra ensamvargs-taktiken i Fat Princess fungerar bara inte, det kan verkligen reta gallfeber på en att folk gör sitt race hoppas bara på att komma högt upp på Highscore listan och skiter i att vinna matchen. Man får seriöst lust att springa till närmsta elektronikaffär och köpa ett headset åka hem igen och sen skälla ut dom efter noter, dock skulle dom förmodligen struntar i mig och bara fortsätta. Men ibland har man tur att hamna i ett lag som är smarta och vet vad som behövs för att vinna och det är då Fat Princess glänser då vill man snarare åka och köpa ett headset för att säga ''Good Work guys'' eller något liknande. När jag laddade ner spelet förväntade jag mig inte att spelet krävde så mycket samarbete som det faktiskt gör, det var en mycket glad överraskning, jag menar man ska helst ha kanske dela upp alla klasser på dina 16 lagkamrater så att tre kör Arbetare hela matchen för dom uppgraderar inte bara saker utan dom kan faktiskt efter ett tag kasta bomber samt bygga trampeter utanför motståndarens bas för att förenkla jobbet för dom som är ute på slagfältet och ska ta prinsessan.

Fat Princess kan ofta bli lite kaotiskt ibland, men det är roligt med kaos!

Jag nämnde lite tidigare som hastigast att det finns en enspelar-kampanj i Fat Princess. Den är ett utmärkt sätt för att komma igång inför online delen av spelet, veta grunderna i matcherna vad som behövs göra eller inte. Jag å andra sidan gick direkt på online delen och lärde mig ju mer jag körde och det fungerade lika bra det. Om du tänker köpa detta spel enbart för enspelardelen avråder jag dig det, det är nämligen inte mycket att hänga i granen då det faktiskt är samma saker som du gör online bara med datorn istället.

Grafiken i spelet är så underbart passande så att man inte kan sluta le. Ni ser på bilderna där upp den Zack & Wiki liknande grafiken med blod, massa blod och även det på något konstigt vis passar in tillsammans med den ack så charmiga och barnvänliga grafiken.

Fat Princess med sina fem olika klasser, sina nio stycken banor, sina fem olika spelsätt för ynka 140 kronor kanske gör det till årets mest prisvärda spel som kommer räcka mycket länge och är utan tvekan ett av sommarens bästa spel.

Den 10 augusti 2009 klockan 08:35

Fat Princess
Titan Studios/Sony Computer Enterta