Okami

Wii recension

Bemästra penselns krafter som den japanska solguden Amaterasu, och utnyttja dem för att driva tillbaka demoner och upptäcka Nippon i denna fantastiska berättelse om hjältemod och vänskap. Detta är Ōkami.

Ōkami utspelar sig i en fiktiv värld som heter Nippon, ett slags parallellt universum till det historiska Japan. Att Japan är ett tema genom spelet är inte en så stor hemlighet om man kan lite japanska och om Japan. Nippon är exempelvis ett annat sätt att säga Japan, en smula mer patriotiskt än japanskans vanliga Nihon. Hursomhelst så är det kanske en underdrift att säga att Japan är ett tema genom spelet. Spelet är en orgie i allt som har med det lilla landet i öst att göra. Kultur, naturreligion, historia och tradition beblandas med gamla myter och folksägner för att skapa essensen hos detta äventyrsspel. Du spelar Amaterasu, shintoismens solgud, i en vit vargs skepnad. Japaner gillar ordlekar mycket, ett tydligt exempel om man kan lite japanska är spelets titel, som kan betyda stor gud om man skriver det på ett sätt, men med andra tecken blir det varg. Spelet börjar med en tillbakablick där man får reda på att en vit varg som kallades Shiranui slogs tillsammans med krigaren Nagi för att besegra den åttahövdade demonen Orochi för att rädda byn Kamiki hundra år innan spelet startar. De klarade inte av att besegra demonen helt, men de kunde låsa in den försvagade Orochi i ett magiskt tempel, trots att det kostade Shiranui livet. Sedan får man se en person som hundra år senare beger sig till templet och som av misstag släpper lös Orochi, och det är då man kallas till världen för att ondskan återigen behöver tas i tu med.

Med tanke på lite punkter jag kommer att ta upp senare i recensionen hoppar jag direkt till intrycken spelet ger. Det är ett äventyrsspel, med en (ganska) fast kameravinkel i tredje person. Man samlar på sig olika föremål under spelets gång som hjälper till på olika sätt, samt pengar (yen), som man kan använda för att köpa nya vapen och föremål samt till att träna nya stridstekniker. Man har en liten kompanjon som sköter snacket medan man själv är ganska tystlåten av sig, och uppdraget är att befria Nippon från ondska. För att göra det behöver man bemästra olika penseltekniker, som man sedan kan använda genom att trycka ner en knapp och försöka måla det mönster man har lärt sig med Wiimoten på skärmen. (Jag recenserar spelet till Wii, jag vet inte hur systemet fungerar på PlayStation 2.) Det kan vara allt från att reparera broar, få körsbärsträd att blomma ut eller att få vinden att blåsa till att framkalla bomber, skära saker i tu och leda el. Det här systemet är väldigt trevligt och känns innovativt, bortsett när det då och då bestämmer sig för att inte fungera alls. Ett exempel är ett slags quick-time-minispel då man behöver måla ett antal cirklar över blomsterknoppar i rad för att de ska blomma ut. Eftersom armrörelser styr penseln är det inte alltid jag och spelet har samma uppfattning om hur en cirkel ser ut, vilket för mig orsakade frustration. Lägg till på det att en cirkel inte alltid behöver betyda samma sak, det kan nämligen också vara en sol, ett näckrosblad och en vindpust, och när man inte alltid gör kliniskt korrekta cirklar där man behöver använda dem kan det ta en stund innan spelet rör sig åt samma riktning som man själv gör. Detta tycker jag är synd, då det är ett system som borde ge spelet poäng istället för att dra ner på dem. Utöver detta är spelet nämligen helt fenomenalt. Det har en (mestadels) fungerande kontroll, musik som blandar väst med öst och det visuella är bland det vackraste jag någonsin har sett i ett spel. Det är gjort så att spelet ska se ut som en slags japansk målning, även om det är i 3D. Ungefär som The Legend of Zelda: Windwaker, fast mycket mer stilistiskt. Med ett filter över skärmen som gör att det ser ut lite som gammalt papper inger det till skillnad från Windwaker en känsla av en vacker målning istället för en tecknad serie.

Spelet i sig är ett äventyrsspel som många påstår liknar Zelda, och det är av följande anledning som jag när jag spelade spelet visste att den här recensionen skulle bli svår att skriva – det är inte likt Zelda, det är Zelda. På väldigt många ställen förundrades jag hur skamlöst man hade kopierat moment, miljöer eller idéer från Zelda-spelen, men jag fann att jag inte brydde mig efter ett tag. Det är ett fantastiskt spel, och jag tänker inte låta betyget dras ner över att saker har gjorts förut, även till den graden att det i praktiken står ”Made by Nintendo” på stora delar av spelet. Det som spelar roll för mig när jag spelar ett spel är om jag njuter av upplevelsen, och det kan jag garanterat säga att jag gjorde med Ōkami. Det är ett spel som tar mycket från Zelda-serien, gör mycket av det bättre och paketerar det annorlunda som jag varmt kan rekommendera. Storyn är mer utvecklad, mer gripande och mer episk än mycket av det spelet tar ifrån. Det är ett väldigt långt spel, det tog mig runt 45 timmar den första genomspelningen, men det känns inte ansträngt. Visserligen tänkte jag tanken ”vilken häftig sista boss” en sisådär fem gånger, men det var mer en glad överraskning när det varje gång visade sig finnas mer att spela. Är man dessutom lite småjapanofil som jag är förhöjer det bara upplevelsen.

Konstigt nog stängdes studion som skapade Ōkami och en rad andra spel ner, med en anledning att Ōkami sålde väldigt dåligt. Det är svårt att förstå varför, eftersom jag efter eftersökningar inte på långa vägar är den ende recensenten som har givit spelet höga betyg. Det är tråkigt att en spelutvecklare som klarade av att skapa detta fantastiska spel blev tvungen att stänga igen dörrarna, men det betyder inte att det finns någon ursäkt att inte spela detta spel om man äger ett PlayStation 2 eller ett Wii. Jag själv blev lättad att kunna lägga till en bra titel bland min Wii-samling, något som konsollen i min mening behöver. Slutligen vill jag säga att Ōkami är ett måste för Zelda-fans som kan acceptera spelet som det är, samt för folk som gillar genren i stort och till övriga rekommenderas Ōkami varmt ändå.

Eric Rundcrantz, Pixelplayer.se
Den 12 augusti 2009 klockan 09:27

Okami
Wii
Äventyr/Rollspel
Ready at Dawn
Capcom
2008-06-13
1
PS2

Om man kan se igenom den mängd idéer spelet har tagit från Zelda så ser man ett fantastiskt spel som har det mesta, stämningsfull musik, intressant story och en otroligt vacker visuell upplevelse, allt med en försmak av Japan.