ArmA II

Open-world conceptet för militärsimulatorer har funnits ett bra tag nu, men finns det någon spelserie som verkligen erbjuder en stor värld så är det ArmA-serien. Med Bohemia Interactive senaste spelsläpp ArmA 2 så får spelaren exakt det han vill ha, öppen värld, mycket krig och en realistic hardcore-mätare som står i topp.

ArmA II : Den ultimata militärsimulatorn
Det kan vara svårt att beskriva ett spel som ArmA II för människor, men om vi tänker oss ett stort set av leksakssoldater, panzarvagnar, flygplan, helikoptrar, ammolådor, militärbyggnader, en massiv spelplan med varierande terräng och AI som tillåter spelaren att trycka på ”play” och låta hela kriget spela ut av sig självt så har vi ArmA II. Det fina med detta är att man själv kan ta rollen som en av alla soldater på fältet.

Detta innebär såklart att ArmA II har ett sandbox-läge, eller rättare sagt ett editor-läge som tillåter spelaren med hjälp av spelets wizard eller hardcore-editor göra egna scenarion. Utvecklarna har gett spelare möjligheten att skapa exakt samma eller liknande uppdrag som man kan följa i kampanjläget.

Krig är inte barmhärtigt
Krig vore inte krig utan bootcamp, utöver editor-läget och kampanjen existerar även en bootcamp där spelaren kan lära sig hur man använder spelets alla olika funktioner innan man hoppar in i själva spelet. Det existerar även ett läge som kallas ”Armory” som tillåter spelaren ett relativt simpelt ta en titt på alla modeller i spelet, men även olika sorters utmaningar som kan utföras med olika sorters soldater eller fordon, dock så är dessa lägen endast aptitretare, den riktiga köttbiten ligger i spelets kampanj och online-community.

Kampanjen Red Harvest har cirka 12 uppdrag som behöver utföras och för spelaren genom allt det h an behöver veta för att klara sig på fältet. 12 uppdrag må inte låta som mycket, men uppdragen kan såklart ta flera timmar att spela igenom med tanke på storleken på spelvärlden. Tillskillnad från dagens FPS-spel så är ArmA 2 en simulator, det innebär att spela är mycket svårare, du dör lätt, dina kamrater dör lätt och man måste leva och agera som en soldat för att överleva. Det innebär att alltid huka sig när man stannar, att hålla ryggen åt sina kamrater, att aldrig ”skylina” (när man går på toppen av en kull så att det blir en siluett av ens kropp, och lätt synlig av fienden). Utan kunskapen bakom lever man inte länge.

Frihet är nog en av de ord som definierar ArmA II, i en av de tidigare uppdragen så blir spelaren beordrad att leta reda på ett par kommunister, saken är dock den att de kan vara varsomhelst på hela kartan, hela 225 kvadratkilometer.

Komplexitet kommer med ett pris
Det första spelet i serien fick stark kritik kring dess buggiga gameplay, tyvärr så gäller detta även detta spel, inte i samma grad dock. Spelet är helt klart spelbart men har flertals buggar som behöver arbetas igenom. Med de senaste patcherna har mycket problem lösts, men en del kvarstår fortfarande som försvårar livet för många spelare där ute. Ifall man som spelare kvarstår genom spelets buggiga sida, svåra funktioner så är ArmA II otroligt tillfredställande, varje dag görs det nya moddar, nya scenarion att spela igenom av online communityn. Även flertals coop uppdrag börjar poppa upp online, med upp till 50 spelare som kan spela med varandra för att slutföra ett uppdrag, helt fantastiskt.
Spelet är helt klart vackert, realistiska miljöer, mycket grönska och även vildliv. Detta gör också att man som spelare behöver en riktigt saftig dator för att lyckas spela spelet med minst 25-30 fps. I större städer så går frameraten ned något otroligt och man blir lämnad med en relativt hackig upplevelse.

Avslutande ord
Har du intresset och en dator som klarar av spelets rekommenderade krav så är spelet ett måste, gillar du även en stark inlevelsekänsla och en fantastiskt seriös online-upplevelse så är spelet för dig. Olikt andra krigsspel som Call of Duty erbjuder istället ArmA II en mer seriös och inlevelserik upplevelse. Helt klart ett fantastiskt spel ifall man ser bort från dess buggar som just nu redan håller på att bli fixade.

Den 17 augusti 2009 klockan 11:39

ArmA II
Förstapersonsskjutare/Simulator