Turtles in Time: Reshelled

X360 recension

Det absolut häftigaste som fanns när jag var liten grabb var Teenage Mutant Ninja Turtles (TMNT). Alla mina kompisar lekte med figurerna, läste serietidningarna, såg på den animerade serien och spelfilmerna. Självklart spelade vi också spelen och det mest minnesvärda spelet enligt många är Turtles in Time till SNES. Ett magisk beat ’em up för två eller fler spelare (med rätt utrustning). Tyvärr hade jag själv inte en SNES så jag fick snylta på ungdomsgårdens enhet, vilket i sin tur gjorde mig svältfödd efter mer sköldpaddsaction.
När det utannonserades en remake på det legendariska spelet från min barndom kunde jag inte göra annat än att slå klackarna i taket!



Hejdå 2D, goddag 3D!
Den första märkbara skillnaden gentemot originalet är grafiken. Pixlar har blivit polygoner och miljöerna har fått sig en rejäl uppfräschning. Men övergången till 3D är inte bara en kosmetisk förändring, nu rör sig nämligen sköldpaddorna i full 3D dessutom. Detta förändrar spelmekaniken en aning och enligt mig är det bara en positiv förändring. I Re-Shelled har även turtlarna egen statistik över sina förmågor, de är olika bra på olika saker. Raphael är den snabbe, Donatello den med mest räckvidd, Michealangelo är duktig på specialattacker och Leonardo är en mångsidig karaktär.



Inte Super Nintendo...
Re-Shelled ser inte bara bättre ut, det låter även avsevärt mycket bättre. Nyinspelade röster utan SNES-sprak och ljudeffekter med nytt djup. Tyvärr är musiken inte lika trallvänlig som i originalet.
När man sätter sig med Re-Shelled märker man många skillnader innehållsmässigt från SNES-versionen. Detta beror på att Re-Shelled är baserad på arkadversionen och inte SNES-versionen. Sorgligt enligt mig som saknar Slash, Råttkungen och en sista bosstrid som präglas av kast med liten fotsoldat. Nu får vi stifta bekantskap med den grå och trista Cementman och en bossstrid som handlar om att strimla Shredder så gått det går, utan vidare variation.



Vart är själen?
Jag vet inte om det är baseringen på arkadversionen som gör det, men spelet saknar lite av den själ som SNES-versionen hade. När man spelar fler än två personer blir allt genast extremt rörigt och man tappar bort varandra lätt. Trots att utvecklarna vad medvetna om detta (det finns en knapp för att lokalisera sin sköldpadda) så har de inte gjort något åt det. Dessutom finns det ingen riktig teknisk förklaring för hur man kastar fotsoldaterna, det sker bara av ren slump. Notera att detta är de kraftigaste attackerna man kan utföra i spelet. Det är dessa saker som gör att Turtles in Time: Re-Shelled inte når toppen av betygsskalan. Men om man ser till priset (90 kr) är spelet extremt bra för den lilla summa pengar man behöver spendera. Oavsett om du har en tidigare relation till sköldpaddorna eller inte kommer du uppskattade den sanna beat ’em up-glädje som spelet bidrar med!

Christoffer Erling, Pixelplayer.se
Den 21 augusti 2009 klockan 19:49

Titel:
Turtles in Time: Reshelled
Konsol:
X360
Genre:
Action
Utvecklare:
Ubisoft Singapore
Utgivare:
Xbox Live Arcade
Utgivet:
2009-08-05
Antal spelare:
1-4
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Betygskommentar:
En bra remake som saknar lite av själen orginalet hade

Kommentarer


Christoffer Radsby skrev:
Det verkar ganska roligt ändå



Klockan 18:47 söndag 23 augusti 2009
Robin Stark skrev:
Hmm.. jag är lite skeptisk jag. Tycker det ser lite rörigt ut, vilket sades i texten, och karaktärerna ser ganska plastiga och tråkiga ut, iaf på bilderna. SNES-versionen skulle jag däremot vilja spela om.



Klockan 11:56 måndag 24 augusti 2009
Eric Rundcrantz skrev:
Det är faktiskt rätt kul, men som sagt, har man spelat SNES-versionen känns spelet för kort.



Klockan 00:51 fredag 28 augusti 2009
Du måste vara inloggad för att kommentera.