Ape Escape

PS retro

Många av de stora spelföretag som har gett ut egna konsoler verkar förr eller senare hamna i en situation där apor är involverade. Nintendo har sin Donkey Kong med Kongvänner, Sega hade sina apor i bollar med Super Monkey Ball (samt även Alex Kidd och Amigo) och Microsoft...nej de har visst inga apspel, men vem vet vad de ruvar på för hemligheter innanför företagets väggar.


Ett hisnande äventyr genom tid och rum

Nu ska det dock handla om Sony och deras Ape Escape, ett spel som inte är speciellt stort och välkänt idag men som faktiskt var riktigt omtalat när det kom. I Ape Escape får man (tyvärr?) inte spela apa, men däremot ges stort utrymme för att apa sig i spelets vansinniga jakt på ett gäng apor som har blivit smarta och börjar löpa amok. Spelets hjälte, Spike, besöker en dag sin vän professorn för att kika lite på hans senaste idéer. Professorn har lyckats med en riktig bedrift; han har gjort en tidsmaskin. Tyvärr råkar en dum vit apa på djurparken som Professorns laboratorium bara råkar vara granne med få tag på en annan, äldre pryl som professorn har hittat på, nämlige en hjälm som kan förbättra ens intelligens. Den funkade nog inget vidare på människor, men Specter, som den vita apan heter, blir toksmart av den, men samtidigt lite ond och galen. Specter börjar drömma om total apdominans och kläcker den briljanta planen att resa tillbaka i tiden för att förändra historien och göra aporna till planetens härskare (genom att utrusta alla andra apor med hjälmar, vapen och annat), och Spike, som för övrigt har precis den frisyr som hans namn skvallrar om, får bli den ofrivilliga hjälten som sätter efter aporna genom diverse tidsåldrar.

Apor på rymmen

Det låter kanske som en smart och smått lustig förutsättning för ett småkul plattformspel? Det är det också. Tidsresandet gör att spelet blir ganska varierat när det kommer till miljöer, och att jaga små tokiga schimpanser med fåniga hjälmar med inbyggda alarmlampor som börjar lysa och tjuta när aporna märker att de är förföljda leder till en del skratt. Man drar även på mungiporna när man läser beskrivningarna av alla aporna, som har egna personligheter. Ju längre in i spelet man kommer desto svårare blir det även att fånga aporna, precis som man kan förvänta sig. Annars lånar spelet i princip Super Mario 64:s koncept rakt av, med en hubbvärld och ett gäng olika apor (läs:stjärnor) att hitta och jaga fatt på i varje värld. På grund av PlayStations kapacitet är världarna inte lika stora som i t.ex. Super Mario 64 och spelet har även en del mindre problem med drawing distance och lite pixlig grafik (däremot ingen suddighet som på en viss annan konsol). Men spelet ser ändå ganska bra ut för att vara PlayStation, tillsammans med Crash bandicootspelen och Spyro the Dragon tillhör det de snyggaste plattformspelen till konsolen. Musiken är även den helt okej, med typiskt hurtiga plattformsmelodier och ljudeffekter samt galet aptjatter.

Endast avsett för Dual Shock

Men det som gör att spelet verkligen står ut ifrån mängden är styrningen. Sony hade redan lanserat och haft sin analoga gamepad med två styrspakar (som senare även fick skakfunktion och namnet Dual Shock) ute på marknaden under ett ganska bra tag innan Ape Escape släpptes, utan att speciellt många hade hittat på något finurligt sätt att utnyttja den andra spaken. Ape Escape var Sonys första egna förslag på vad Dual Shock kunde användas till och även deras allra första spel som bara fungerade med Dual Shock. Ville man spela spelet kunde man helt enkelt inte använda den vanliga PlayStationgamepaden. Med den vänstra spaken gick man runt med Spike som i vilket spel som helst, men det var med den högra spaken som kreativiteten fick sitt utlopp. Den användes på massor av smarta sätt, men alla hade de en gemensam nämnare: De var proffessorns manicker. Och de var både många och finurliga.

Genom att snurra en rockring runt magen(genom att rotera den högra spaken) kunde Spike springa snabbare och på ett liknande sätt kunde en propeller få honom att glidflyga och dubbelhoppa. Vissa pussel kunde bara lösas med en liten radiostyrd bil som man kunde styra med högerspaken samtidigt som Spike styrdes med den vänstra, och för att fånga aporna använde man en håv och stun-stav som även de styrdes med den högra spaken. Då båda tummarna var förpassade till spakarna för jämnan använde man axelknapparna för att hoppa och de typiska PlayStationknapparna (ni vet, fyrkanten och dess vänner) användes som snabba menyknappar för att snabbt byta mellan olika föremål, ungefär som i Nintendos Zeldaspel. D-paden agerade kamera.

Nyskapande men i skuggan av de stora


Styrningen gjorde att Ape Escape, som redan i grunden var ett skojigt och genomarbetat plattformspel, blev något alldeles extra. Speciellt många liknande spel har inte släppts sedan spelet utan idag används oftast den andra spaken som kamera. I boxningspel och hockeyspel har man på senare tid kunnat känna igen sättet att aktivt använda två spakar under spelandet, och i enkla shoot em upspel som till exempel Geometry Wars brukar man använda en spak för att styra och den andra för att sikta. Även detta var idéer som etablerades i Ape Escape i två minispel som inte passade in i själva huvudspelet, men som istället blev roliga pauser från apjagandet. Apboxningen var riktigt huomristisk. I ytterligare ett minispel fick man testa att åka skidor genom att styra varje skida med varsin styrspak.

Ape Escape är såhär i efterhand fortfarande ett roligt spel med mycket aphumor och framförallt en del idéer som fortfarande är ganska oanvända och känns originella, och det är väl främst det som spelet har bidragit med och det som man ser tillbaka på spelet som; ett nyskapande (eller kanske nyspakande?) och humoristiskt plattformspel som tog några modiga steg in i outforskade områden. Ape Escape fick några fortsättningar till PlayStation2 och PlayStation Portable (samt ett litet gästspel i Metal Gear Solid 3), men numera verkar Sony ha övergett sina apor till förmån för mer traditionella plattformshjältar som Sly Raccoon och Ratchet & Clank. Lite trist, för jag är nyfiken på vad Ape Escape-teamet skulle kunna göra med de rörelsekänsliga SixAxiS eller Dual Shock3.

Simon Liedgren, Pixelplayer.se
Den 03 mars 2009 klockan 18:50
Titel:
Ape Escape
Konsol:
PS
Genre:
Plattform
Utvecklare:
Sony Computer Entertainment
Utgivare:
Sony Computer Entertainment
Utgivet:
1999-00-00
Antal spelare:
1
PEGI-info:


Gå till spelets samlingssida

Kommentarer


Inga kommentarer ännu.
Du måste vara inloggad för att kommentera.